fredag 9 december 2011

Artralgi

Japp, så heter det som härjar i mina leder.

Jag har ju vid upprepade tillfällen tagit upp detta med läkare och sköterskor, bla vid utskrivningssamtalet på strålningen,  gruppträffen och behandlingar på onkologen och eftersom detta varit ett ganska stort "funktionshinder" för mig så har jag fått en läkartid nästa tisdag för att bla att prata om detta och ev byte av medicin.

Jag har även vid samtliga tillfällen sagt att jag medicinerar mig själv med diklofenak+ 2 alvedon 2 ggr om dagen och till det har jag även lagt till Artrox (glucosamin) på inrådan av bröstsköterskan. Trots detta  ingen förbättring, snarare försämring för var dag.

Men, för några dagar sedan läste jag om detta tillstånd på nätet och där går att finna att man INTE ska äta NSAID preparat och inget med paracetamol.....= klartext, INGEN ALVEDON då det förvärrar !!

Och,  sedan fyra dagar tillbaka har jag helt tagit bort alvedon och märker en klar förändring .  Man kan ju liksom fundera om inte ens läkarna känner till detta med paracetamol eftersom ingen reagerat på att jag tagit det. Helt plötsligt kan jag göra lite "finlir" igen, skruva i en skruv, öppna burkar och sätta i örhängen vilket den senaste tiden varit helt omöjligt då fingrarna knappt funkat på höger hand.

Nåja, nog om detta....på tisdagens läkarbesök ska jag även prata igenom oklarheterna i min journal, en massa siffror och uträkningar som jag inte begriper men som jag tänkte de skulle få förklara.

OCH......det STORA som hänt i veckan är att jag beställt klipptid !!

Och färgning!

Vissa här hemma bryr sig inte om orkanvindar och spöregn
Men, inte förrän den 27 Jan. Ute i tid då min frissa passande nog såg till att få barn då jag var hårlös men nu är tillbaka och ständigt uppbokad. Så, då blir det spännade att se vad som händer. Fick beröm för min nuvarande "frisyr", den som bara växt ut och skapat sig själv, fick höra att den växte fint över huvudet, att det faktiskt såg ut som om jag klippt mig så. Skoj !

Ovädersdag idag men det hindrar inte att jag och en kompis kör ner till Sthlm imorgon (38 mil) för att vara på Stora Sthlms utställningen (hund) på söndag då hon ställer en av sina afghaner. Får nog sätta på gummistövlar innan jag ens tar mig från gården för det är en mindre sjö ute då regnet öst ner idag och sett till att även omvandla den dm snö som kom till ren sörja.

Snart är gräsmattorna gröna igen.

6 kommentarer:

  1. Vad bra att du fick reda på detta med paracetamol, märkligt att läkare etc inte visste detta, hoppas det fortsätter förbättras nu.

    Blir du blond i januari ? Mitt utväxande hår är mycet mörkare än det var förut, funderar på att fortsätta vara mörk, hade annars tänt mig att bli blondin.. Vi får se, än är det inte så välvuxet som ditt : )

    Ha det kul med hundarna i huvudstaden !

    SvaraRadera
  2. Annars brukar ju Alvedon vara snällare mot magen än tex Ipren. Min dotter som äter en del psykofarmaka får absolut inte är Ipren utan bara Alvedon för det krockar med hennes mediciner. Det är en djungel!
    Ha det gott och lycka till med frisyren!
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  3. Karin, nja, är osäker på hårfärgen, de flesta vill att jag ska behålla det som kommer ut men är inte riktigt ok med de grå stråna även om är fördelade jämt över huvudet.

    Och ja, visst är det underligt att läkare inte reagerar på mediciner? Men å andra sidan, det finns ju en djungel med mediciner.

    Håller tummarna för att håret tar fart ordentligt och att du efter jul får slänga peruken...

    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Ulrika, jag är ju sjuksyrra i grunden själv och jag är ganska duktigt på att "medicinera" mig själv men hade ingen aning om just detta. Ipren är ju svårt att kombinera med diklofenak eftersom det är samma sak och då blir det ju en dubbeldos...så då får man ta antingen eller. Ipren har ju lite typiska magbiverkningar precis som diklofenak (voltaren) så man får nog vara lite försiktigt om man vet att man har lite känslig mage //kram

    SvaraRadera
  5. Hm, måste kommentera. Mediciner som baseras på Paracetamol är INTE klassade som NSAID. Däremot tillhör t ex Diklofenak NSAID. Du har helt enkelt missuppfattat eller blandat ihop preparaten.

    Så din förbättring efter att ha slutat med alvedon verkar då nästan som mirakulös.. eller så ska man sätta större tro än vad jag tidigare gjort till placeboeffekten.

    Hoppas du får det bättre och slipper smärtan också fortsättningsvis.

    Du kan själv läsa här om NSAID osv.. : http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Receptfritt-och-egenvard/Receptfria-varktabletter-/

    / Kerstin

    SvaraRadera
  6. Ja kära nån hur jag blandar ihop, eller egentligen, skriver fel. Man ska vare sig äta nåt med paracetamol ELLER något ur gruppen NSAID... Båda kan förvärra. Började att ta bort Alvedon med klar förbättring och några dagar senare tog jag bort diklofenaken..så i klartext skulle det stå, dvs inget NSAID eller något med paracetamol, dvs Alvedon. Tack anonym som gjorde mig uppmärksam på mitt textstrul. // helen

    SvaraRadera