söndag 3 april 2011

Akuten en söndag

Inte riktigt vad jag tänkt mig men hamnade där i alla fall efter att ha pratat med distriktläkarjouren.
Har ju haft ont nu i flera dagar och inatt blev det överjävligt rent ut sagt, mer varmt, mer svullet och otroligt stumt och febern höll i sig...

Så vid ett idag åkte jag in till akuten.

Som syrra själv är man lite petig, man kan säga att man blir lite jobbig i vissa situationer så när de skulle ta prover så vägrade jag ge dem min högerarm. Är det något man (de) borde veta så är det att man är extra infektionskänslig i den arm de tagit lymfkörtlar från och att man ska undvika att sticka i den. Det är liksom basic kunskap.

Trots detta, efter 3 stick i den vänstra utan resultat, så ville hon testa den högra. Jag blåvägrade.

Fick peka och säga, stick här, här är ett superkärl i den vänstra armen...
Och även fast det var ett superduper fett kärl så fick hon bara två rör innan det pajade.
Då gav hon upp och struntade i det sista (HbA1C, bla) och lämnade mig med snygga blåmärken över handen.

Lite ökade infektionsvärden fångade man upp och en feber på 38 trots att jag tagit alvedon innan jag åkte in men som tur var så tyckte el doctore att vi inte skulle punktera och suga ut någon vätska då kroppen tydligen är duktig på att själv klara av mindre mängder och efter en massa kläm och känn så tyckte han att mängden kändes ok att lämna som den var. Vad jag förstår så vill man inte punktera i onödan då det i sig kan orsaka mer bekymmer än om kroppen själv kan fixa det.

Och...vad vet jag?

Jag litade på honom och åkte hem med förmaningen om att genast höra av mig om det blev värre eller om det såg ut att bli rött.

Och jag lovade.

Och efter två alvedon och en diklofenak och en stor skål Ben & Jerry (Cherry Garcia) så mår jag ganska ok, trots att det fortfarande gör ganska ont...

Fast jag avskyr att inte känna mig pigg,  livet är segt just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar