måndag 30 januari 2012

Hår, händer och huskurer

Kära nån, detta med hår.
Undra just när fokuseringen kring det ska sluta, om det nu ens gör det.

Jag var i alla fall och klippte mig, färgade och till och med plattade det med tång i fredags. Ville ha det lite ljusare men min frisör som jag gått hos i många år tyckte att det skulle få bli ett par, tre cm längre innan vi ljusade upp det för annars skulle det bli lite "hackigt" i utseendet.

Så vi mörkade ner det istället.

Är ju mörk i min naturliga färg men det kändes lite livlöst trots att det är helt nytt hår och sen hade det ju kommit några grå som jag absolut ville ha bort. Så nu är det mer lyster och man kan ana en väldigt mörk nyans av rött i det. Snyggt men ändå inte riktigt vad jag tänkt.

Ny tid i slutet av mars och då ska det få bli ljusare....

I övrigt jobbar jag på. 50%  vilket innebär 4 timmar om dagen. Och det går lite segt. Allt tar mycket längre tid och jag får tänka mycket mer inför varje moment och saker som tidigare var glasklara om som jag kunde göra i sömnen får jag läsa på om nu och då är det ändå ingen garanti att jag faktiskt försår vad som jag ska göra ändå.

Det är ruggigt irriterande.

Förra veckan träffade jag min onkolog och vi pratade igenom lite av vad som komma skall och hur jag mår idag. Har ju mina bekymmer med lederna som jag helt uteslutande nu tror beror på Tamoxifenet men i övrigt mår kroppen ändå hyfsat bra, Går mina promenader och jag känner att jag orkar mer och mer. Har börjat tappa mina kilon och det känns som en skänk från ovan.

Remiss för ny mammografi är skickad och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte kände mig nervös för det. Känner mig sjukt nojig över att de ska hitta något nytt och karusellen ska börja om.

Jag bara vägrar ge mig in i cancersoppan igen!!

Remiss för EKO är även skickad och jag hoppas jag får göra den innan jag åker till New York. Kan inte tänka mig att nåt är knasigt med mitt hjärta för jag är vare sig andfådd eller har någon smärta så jag tror jag får en OK stämpel i rumpan även denna gång.

Och så står ju som sagt lovely New York för dörren. Längtes väldigt mycket just nu.
Åker ner till Stockholm på kvällen den 8 feb och flyger på morgonen den 9,onde. Hemma tillbaka igen den 17. Tjohoo!! Som vi ska springa runt och tokshoppa och göra turistnördiga saker. Jag har lovat mig själv att inte spara en spänn av reskassan innan jag åker hem.

Det enda som oroar mig lite är att fötterna inte ska hålla. Känner mig kroniskt torr och smörjer o smörjer med egna huskurer och på mornarna så är dom liksom lite rund under fotsulan och ömmar. Nån som har samma bekymmer? Händerna är lika torr dom och jag skär mig ständigt på saker och har alltid småsår på fingertopparna. Huden är verkligen inte sig lik som innan behandlingen.

Men, det värsta är ju faktiskt förbi och Gud nåde om det kommer tillbaka !!
jag har bestämt mig för att fortsätta vara frisk, att det här skitåret bara var en liteb avstickare från min väg genom livet och att det inte ens är värt att komma ihåg. mina ärr kommer jag ju alltid ha kvar som en påminnelse men de är samtidigt ärr som skriker "seger"....

Jag vann över en bunt med taskiga celler !

1-0 till mig,  och här är det inte ens bäst av tre som gäller, här har man en endachans att vinna och jag vann.

Sådeså!

4 kommentarer:

  1. Härligt med NY, en underbar stad. Avundsjuk? Ja! Skulle åkt dit den 30 mars, men har förstås skjutit på denna resa tills hösten -12 eller våren -13. Men absolut, visst ska vi bli friska, det håller jag med om.
    Lycka till med mammografin!

    SvaraRadera
  2. Njut, njut och njut! The Big Apple är något alldeles speciellt och inga större fel på shoppingen.

    SvaraRadera
  3. Jag har precis samma bekymmer med fötterna, torra torra och ömmar och "runda" undertill. Men när man väl kommit igång och gått ett tag brukar det släppa. Men i NY lär du nog inte hinna tänka på det :-)

    SvaraRadera
  4. Hoppas du få en härlig njutresa och att fötterna går med på promenader. Jag såg dig ju i december och redan då hade du ju en bra kalufs så jag kan tänka mig att det kan ha blivit en fin frisyr nu !

    Allt gott ,
    '
    Karin

    SvaraRadera