torsdag 24 mars 2011

Sömn i massor

Tänk att den kom till slut.

Helt frivilligt till och med.

Sömen

Tänk vad sömn kan göra för en kropp ändå. Igår kväll kände jag mig inte lika modig och tuff längre, började få mer ont under em och sticksmärtorna kom som på ett radband i omgångar. Men ändå mer obehagligt än ont, eller, jag vet inte, kunde i alla fall inte slappna av och försöka komma till ro så länge de kom och gick.

Vid sju låg jag redan i sängen, nerbäddad med dubbeltäcke, extra täcke på det och med thé brevid.

Och jag frös så jag huttrade, och ute stormade det så att man trodde att huset skulle följa med.
Vid halv åtta tyckte jag synd om mig själv och vid nio sov jag.

Under 7,5 timme i sträck, utan att en enda gång vakna av stormen eller se på klockan och  jag vaknade av att det började ljusna ute. Sicken bra känsla. Kroppen känns som ny idag, bara lite tilltuffsad och "märkt". Men vad gör det om dagen får fortsätta så här?

En enda sak bekymrar mig dock, har tagit bort yttre förbanden och stripparna ska ju sitta kvar i ungefär två veckor, tycker dock att en del av dem ser ut att sitta fasligt löst och nu nojjar jag över att allt kommer att släppa när jag ska duscha (känner att det är dags nu då jag fegade ur på det igår).
Det går ju iof att sätta dit nya och jag antar att det är ett måste om de ser ut att vilja släppa helt.

Just nu små bekymmer men ändå nåt som oroar....

5 kommentarer:

  1. Härligt! Sömn är UNDERBART! Då var första steget taget Helén! Förhoppningsvis blir det inte så många fler, men hur som helst är i alla fall det viktigaste gjort. Cancer är borta. Borta!

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt och bra att du fick sova!

    Små bekymmer är också bekymmer. Det där med duschningen... Förstår din oro och tanke. Själv väntade jag länge med att duscha. Tvättade mig klassiskt. Ett ställe i taget liksom. Tvättlappar var bra. Sen smög jag igång med duschandet allt eftersom och långt senare duschade jag bröstet (som inte är nåt bröst). Inbillade mig att det skulle vara bra för läkningen oxå att vänta länge, men det vet nog du bättre än jag :)

    I alla fall, lycka till!

    SvaraRadera
  3. Ida, ja sömn är en bra medicin, men nu är klockan lite över tolv och jag är trött igen, trots att jag inte gjort mycket, duschat, knutit fast soptunnan i stormen och varit till apoteket. Har dock dragit på mig lite feber så nu ligger jag i sängen igen och äter glass, kommer att få fula ovanor av det här :)

    SvaraRadera
  4. Helena, tog tag i detta med duschningen, var först på apoteket och köpte ny striptejp sen fick syrran fixa till det, ta bort det som satt löst och sätta dit nytt. Jag vet ju att det inte går upp för det är ju trots allt sytt och jag som sjuksyrra själv har ju sett sår i olika skepnader genom åren, allt från stora bypass operationer till små skärsår men nu sitter det liksom på mig och då blir man lite nojig.

    Jag fick ju rådet från bröstsköterskan att man ska massera i sårriktiningen efter det att tejpen är borta, dvs om det är vågrätt så ska man massera längs med och det är jättebra att göra det i duschen för då förbättrar man läkningsprocessen och man får även ett bättre ärr resultat.

    Ha det gott..

    SvaraRadera
  5. Nu kan allt bara bli bättre....duscha du... vatten har väl aldrig varit farligt....Ha det nu så gott det bara går!

    Kram
    /K

    SvaraRadera