onsdag 27 april 2011

Inte alls skönt

Trots att jag längtat att få dit den så är det ett enda stor AJ just nu.

Jag ville ju inte under några omständigheter få en picc line insatt pga allt man måste tänka på runt skötsel och försiktighet och för att den skulle vara ett hinder för mig under mina bra dagar då jag rent fysiskt vill kunna använda mina båda armar och snickra, måla och stöka runt som jag brukar göra ledig tid.

Och jag ångrar mig inte ang min port a cath men hade inte föreställt mig smärtan som följer med.
Jag var vaken under operationen, eller, vaken och vaken, jag fick en hel del lugnande och lokalbedövning och var egentligen ganska borta och sov nog större delen av den en timmes långa operationen, men jag vaknade till då det gjorde ont och de fick  spruta mer bedövning. Porten funkade ok att  lägga in, den kände jag inte så mycket av men då de skulle gå in med katetern ovanför nyckelbenet som skulle kopplas ihop med porten för att  sedan föras via en stor ven på halsen så kände jag en del. Han fick nämligen gå lite djupt och valde som han sa en ven som låg mer djupt än de andra för de övriga var lite för små...

Efteråt fick jag ett sjukt sendrag och kunde inte vrida på huvudet, fick hjälp över till sängen och tillbaka uppe på dagkirurgin så fick de ge mig massage så det släppte något.

Vid halv ett hämtade syrran upp mig och körde hem mig och efter det har jag sovit, haft ont, knaprat värktabletter och ätiti paj.....Och nu , strax innan 20.00 ligger både jag och Malin i sängen nerbäddad, hon med huvudvärk, jag med min stelhet och smärta. Sickna vissna individer vi är men hon lever till viss del fortfarande efter Thai tid så hon har haft tidiga kvällar hela veckan.

Svullnaden på halsen lär sitta i ca 48 timmar och jag hoppas att allt känns bättre på fredag då vi flyger iväg till Göteborg.

Till sist.....lovely personal, överallt jag varit så har det varit idel trevliga, glada, snälla och omtänksamma människor och de börjar bli några till antalet. Och idag går dagens guldstjärna till narkossköterkan, what a man! Han var uppmärksam på mig hela tiden och var väldigt angelägen om att allt skulle vara ok för mig.

6 kommentarer:

  1. Hej1 hade också sjukt ont efter min port-a-cath operation. Tyckte det blev bättre när jag sov med sport-BH på mig. Hoppas allt går väl med dina behandlingar.

    SvaraRadera
  2. Hej Carin, jag har en ganska bra mjuk bh, mer som ett längre linne jag tänkte köra inatt, får se hur det går, Jobbigt att veta hur man ska ligga bara. Håller dock tummarna för att det ska gå över, vilket alla säger att det ska göra efter nån vecka och att allt då känns som vanligt. Jag har i alla fall båda mina armar fria..:)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Min op. av Porten var svårare än vad jag tänkt mig.Fick inget lugnande innan,kirurgen var stressad och opererade med för lite bedövning så jag kände brännande smärta när dosan sköts in under huden.Håller med dej om att när katetern skulle dit var värst.Jag har tidigare whiplashopererats genom halsen så det finns väl en del sammanväxningar sedan tidigare så det var smärtsamt.Kirurgen fick även byta ställe en gång då kärlet var för svagt så jag fick 3 stora ärr.
    Nåväl..porten har fungerat jättebra under hela min 1 och ett halvt års behandling!
    Det jag kände av var att den ibland skavde under nyckelbenet samt att jag inte kunde sova på den sidan.
    Jag tog bort porten för 3 veckor sedan och den operationen gick alldeles lysande!Ny kirurg med stor empati,fick bedövning som till en häst och det gick helt smärtfritt.Hon sydde med stygn som inte behövdes tas bort och ärret är jättefint!

    Lycka till med din port!
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Usch, det verkar ha varit en jobbig operation... Jag hade nog en himla tur som blev erbjuden så pass mycket lugnande att jag sov som en gris och märkte noll och intet under operationen. Hoppas att värktabletterna gör ett bra jobb och att resan går fint i morgon! Kanske är det inte läge att att ta med tung packning som måste bäras med vänsterarmen ;-).

    Kram från Helena

    SvaraRadera
  5. Marie-Louise, jag hade en väldigt bra kirurg och en narkossköterska som såg minsta tecken på att jag inte var tillräckligt bedövad så jag fick mer allteftersom, kände nog mest av en viss brännande känsla och när de "bökade" omkring för att få allt på plats. Smärtan ahr varit värre efteråt men nu börjar det faktiska att släppa lite vilket är skönt. Skönt att din port har funkat bra och att du fick med dig en bra känsla från op då den togs bort.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Helena, jag sov nog mest jag med men var ändå på nåt vis vaken och med i allt. Tror jag yrade lite också. Inatt har jag sovit riktigt bra även om jag inte har hittat nån riktigt bra sovställning men svullnaden har gått ner betydligt och det är inte lika ont så det finns hopp...
    Det blir lätt packning med till Göteborg, inget bärande här inte och sen har jag ju med mig min Malin och hennes kusin så jag får utnyttja dom lite :)

    SvaraRadera