måndag 2 maj 2011

Onkologbesök

Jag vill börja skriva att jag haft en jättebra helg i Göteborg där jag firat min födelsedag.
Vaknade den 1,a maj med sång, paket och kaffe och tårta på sängen och med totalt 9 personen (inklusive bebis) i sängen. Så himla mysigt och gulligt alltsammans.

Sen fortsatte dagen med ett besök inne i Göteborg och med mer tårtkalas på em då min allra äldsta bardomsvän  med man kom förbi tillsammans med hennes dotter och sambo och kvällen avslutades med fin middag. En hel perfekt dag mao.

Porten som sattes in i onsdags har däremot inte varit så snäll mot mig och jag har haft grymt ont, haft svårt att ligga ner pga svullnaden och hela tiden har det känns trångt i halsen och ett lätt sendrag har förföljt mig sedan op. Så, fulldos värktabletter har stått på menyn fram tills i morse då det som genom ett under helt plötsligt släppte och hela dagen idag har varit riktigt bra utan en enda tablett och nu tänker jag inte ens på att den sitter där.

Imorgon klockan elva så ska jag in till onkologen och få alla svar på mina frågor och full information om min tumör som jag redan nu vet en hel del om och jag lär få mitt behandlingsschema för de kommande månaderna. Ska även prata om mitt ev deltagande i en klinisk prövning. Konstigt nog ser jag fram emot besöket för jag vill verkligen att det ska börja rulla på fullt ut nu.

 Jag hoppas även att de tycker att striptejpen över snitten för porten och katetern kan tas bort för det kliar som fasiken just nu och jag vill kunna duscha länge och varmt igen. Just nu är det mest "kattvätt".....

Morgonen i morgon ska dock börja med hipp hipp hurra igen eftersom min dotter fyller år den 3,dje maj. Så mera paket och lite sång blir det innan vi åker in på sjukhuset och under em blir det tårkalas igen.  Konstig födelsedag för henne som får tillbringa ett par timmar på sjukhuset med information som man helst skulle önska att hon aldrig någonsin behövde ta del av.

Hon är söt min Mala...

Sen vi kom hem ikväll har vi fått ta del av snö !!!!!, och jag har eldat minst fyra rejäla brasor och värmen åkte på igen. Känns ju inte direkt upplyftande då vi haft så fina dagar från mitten av april. Just nu lyser det helt vitt ute och jag har gått runt ute och täckt för det som säkert kommer att frysa inatt.

Som avslut: Kvällens tack till Helena som svarade på mina oroliga frågor igårkväll då det var som värst med smärtan från halsen, det lugnade mig mycket.

4 kommentarer:

  1. Härligt att höra att helgen blev så bra! Det var ju för väl att det onda efter operationen släppte när det gjorde. Det var nog första gången i mitt liv som jag har kunnat agera sjukvårdsupplysning ;-). Men det är ju bra när vi kan hjälpa varandra så enkelt. Lycka till med besöket hos onkologen, hoppas att du får veta allt du vill veta och får träffa en bra person.

    Kram från Helena

    SvaraRadera
  2. Fick träffa en jättefin kvinnlig läkare som var väldigt lugn och som kändes trygg. Så nu vet jag allt jag behöver veta om min tumör och det är inte så rolig information. Att den var en HER2 pos visste jag ju men inte att den graderas till en 3+ och den där faktorn som jag har lite dålig koll på hade ganska stor påverkan på celldelningen som tydligen går i en rasande takt så finns det några elaka celler kvar efter op så delar de sig för fullt nu....och att de positiva tumörerna har en högre risk för återfall....men, jag ska ju ur detta ändå så det är bara att försöka se framåt.
    Tycker det är bra att vi kan råda varandra om det behövs...vi drababde är ju de som känner till symtom etc bäst..//kram kram

    SvaraRadera
  3. Bra att du fick träffa en läkare som du kände förtroende för, men mindre bra med den snabba celldelningshastigheten :-(. Usch, varje gång man träffar en läkare riskerar man att få tråkiga besked! Men som du säger, du ska ta dig ur det här, punkt slut.

    Kram från Helena

    SvaraRadera
  4. VI ska klara oss ur detta Helena....vi alla som är drabbade, det får vara slut på tråkigheter nu. Någon gång borde det väl bli ett enda bra besked..
    Kram till oss tycker jag, för att vi är modiga och har styrkan att fixa detta multi maraton

    SvaraRadera