lördag 16 april 2011

Utflykt

Ni som känner mig vet hur viktigt landet är för mig.
Mina morföräldrars fäbodvall där jag tillbringat alla mina somrar sen jag var nyfödd.
Där alla ängar finns och som man sprungit över med snabba, unga, pinnsmala ben.

Där skogen finns som varit så fylld med mystik och där man kunde tillbringa timmar med kusinerna för att gå på "span" eller ligga på mage på den gamla stocken, precis där ån gjorde en sväng och där det enbart var meterdjupt vatten, glittrande sand och fylld av musslor som vi då fiskade upp med hjälp av pinnar och som ibland kunde innehålla fina, runda pärlor (numera fridlysta)

Och alla timmarna på sjön och kojan ute på ön där vi var så snart vi fick en chans, vi barn, vi oförstörda, friska, sunda små varelser som inte såg några faror alls i världen, som aldrig hade hört ordet cancer i vår kärnfriska släkt.

Med åren har familjemedlemmar kommit och gått, morfar och mormor är död sedan länge och nya hus har vuxit upp men charmen har förblivit oförstörd och alla som någon gång sovit där säger att det är en otroligt rofylld plats där man sover väldigt gott.

Idag åker vi dit......

För första gången i år.

Oplogad väg vintertid gör det svårt att ta sig dit annat än på skoter och det är alltid lika spännande varje år då första resan sker. Håller vägen, har några altan tak dukat under av snön, har sorken haft party, har allt fått vara i fred eller har någon varit där och ställt till oreda, hur ser det ut inne....

Mitt andningshål i tillvaron.

Och som i sommar kommer att fylla en funktion som jag aldrig någonsin hade föreställt mig.

Mitt sommarprojekt, nytt växthus på ca 8x4 meter kanske inte kommer igång eller blir klart men man kan i alla fall påbörja bygget under mina "bra" dagar, eller så får mitt gamla duga gott även denna sommar, det med mormors gamla innanfönster och med dörren från skrubben i gamla huset, med stora järnnyckeln i låset och inskriptioner från tidigt 1900 tal och framåt då deras vänner alltid fick skriva vad det ville på skrubbdörren och väggen i farstun då de var på besök.

Jag har ju trots allt planerat att vara där fler somrar, denna ska ju inte bli den sista, även om det kändes så för ett par dagar sedan. Men nu har jag borstat upp mig. Fyllt mig med nytt mod. I alla fall för stunden. Och jag räknar med att "slå den jäveln på käften" och utplåna allt vad cancer heter.

En bra sak har i alla fall hänt sedan beskedet i torsdags. Britt, bästa bröstsköterskan i världen, ringde mig igår och bekräftade vad vi redan trott, att det inte blir en tid hos onkologen innan påsk utan däremot veckan efter, men....hon berättade att hon varit upp med remissen till onkologen och att hon träffat Ann som blir den sköterska som kommer att ha hand om mig och det visade sig att det är en "gammal" studiesköterska till mig, dvs, hon har jobbat i en del prövningar som jag haft på sjukhuset så vi känner varandra sedan tidigare. Känns väldigt skönt. Kommer ju att bli en del timmar där kan jag tänka och det är alltid skönt med bekanta ansikten.

Och som ett litet plus så hade Britt även bokat in mig på deras kurs " Look good, feel better" den 10 maj, så innan håret och fransar faller så får jag nu lära mig hur jag ska måla mig framöver, tydligen en väldigt omtyckt kurs.

Allt har börjar rulla igång så smått, tror att det gör gott för den mentala biten, att man får fokusera på något och påbörja än att gå hemma och fundera över kommande besked etc...

Ibland är det bra att bo i en småstad, där man jobbat, där man känner folk på "huset" för just i den här situationen har det varit guld värt. Känns som om det är ett bra team som samarbetar, mammografin/kirurgen/bröstköterskan/onklogen, vattentätt dem mellan och med tanke på att det var den 23 feb jag upptäckte tumören och att jag redan är opererad, tumören är analyserad och att jag med största sannolikhet får börja med behandling runt 8-9 maj är ju helt fantastiskt.

Och på nåt underligt vis som jag inte kan förklara så känns det bra att få dra igång nu och att det inte blev en ny väntan på strålning med start i början av juni, även om beskedet blev sämre med cytostatika i stället. Konstiga tankar men ni som är med i karusellen förstår säkert  vad jag menar....

Man vill vara aktiv, och man vill strida.

 Catalin, min project manager, han sa igår,

"you must find the figther in you and remember that there is always hope, never forget it. Take time to reflect on your life, something we should do every day but we easily forget. Even if it does not feel so now it will end well and you will get something good out of it.  I believe in you ....

7 kommentarer:

  1. Åh jag förstår. Man vill verkligen komma igång. Jag tyckte det var alltför lång tid att komma igång med gifterna. Men så he i efterhand var det nog bra. Kroppen och hjärnan har behövt tid.

    Svarat på fråga hos mig, till dig.

    Ha det finast där på landet. Det låter underbart fantastiskt!!!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår också... Jag är mitt emellan tårtbitsoperation och cellgifter plus strålning. Var och provade peruker i går och ska få en port-a-cath inopererad på måndag. Det är en sjuk situation i dubbel bemärkelse, det här... Men härligt att du har ett så bra lantställe att vara på och hämta kraft ifrån!

    Kram från Helena

    SvaraRadera
  3. Jag blir lite full i skratt för de flesta av oss här verkar heta Helen eller Helena och vi alla har fått skit i våra bröst..:)

    Helena, tid blir ju så annorlunda då nåt sånt här händer, jag själv har tappat lite fokus på veckodagar etc. Men nu är det ju snart dags för dig, 1 dag kvar...sen jäklar!

    Helena Dovier,ja min bit är ju borta redan och slutanalysen har skett och nu väntar jag bara på att få komma igång jag med....helst nu. Jag kommer att kräva en port jag med då jag inte har någon lust med en picc line, har långt till närmaste VC på landet och eftersom den kräver sin skötsel så känns inte det som ett alternativ för mig då jag befinner mig på landet hela somamren och eftersom jag i dagsläget har fått streptokocker i bröstet efter op och går på PC så räknas jag som infektionskänslig och det är skäl nog för en port istället för en picc line....

    SvaraRadera
  4. Tack för kramar förresten...

    SvaraRadera
  5. Det här med håret....Vi valde att raka av det efter första cellgiftsbehandling...varför egentligen..våra tankar var att bättre ha självkontroll, att förekomma med andra ord, än att se det ramla av. Det var inget lätt beslut kan jag säga, att fullständigt klippa av ett midjelångt mörkt, friskt hår. Det var många tårar som föll den dagen...efter sista behandling som var precis innan jul och fram tills nu har håret växt ut en bra bit ung 7-8 cm och precis lika fint som innan har t o m fått klippa till lite eftersom hår växer lite olika på sina ställen..ögonbryn och fransar är tillbaka...ögonbrynen var inte helt borta men väldigt tunna....tiden har gått förvånande fort..bara en liten parentes i sammanhanget...

    Tror du kommer ha det både vilsamt skönt på landet..en lisa för själen med andra ord du kommer säkert att fixa både det ena och det andra där... var så säker...

    Kram
    /K

    SvaraRadera
  6. K, jag känner mig osäker på hur jag kommer att göra, man vill ju så gärna tro att man ska få behålla det så jag anar att jag spar så länge det går..Jag gillar ju mitt långa mörka hår jag med och kommer att sakna att dra ihop det till nån härva mitt på huvudet om dagarna. Sover inte ens med det utsläppt för det trasslar till sig då.
    Men 7-8 cm på fyra månader ju helt ok, då kanske jag har en liten kalufs till nästa jul...:)

    Kram kram

    SvaraRadera
  7. När din behandling påbörjas så vet du och känner hur just du ska göra...Det är du som bestämmer...
    Det är inga enkla beslut men egentligen väldigt litet i sammanhanget..Det viktigaste är att du ska bli frisk..och det ska du....
    /K

    SvaraRadera