tisdag 17 maj 2011

5 dagars helvete

Jag tror att det börjar gå mot ett slut nu.

Mot bättre dagar.

Men så tungt och överjävligt trodde jag aldrig i min vildaste fantasi att det kunde vara. Att detta rävgift så totalt kunde slå ut en på det här viset, när varende muskel, led, ja alla kroppsdelar över huvudtaget helt upphörde att fungera. Från rörlig ena dagen så gick man till att bli som en långt gången reumatiker när man knappt kunde förflytta sig  över ett golv, än mindre lyfta saker.

Från torsdag em tills i morse höll eländet i sig och igår, då jag kanske fått i mig totalt en liter dryck (ingen mat) de senaste tre dagarna och magen var helt kass med diarreér som vatten (I know, inte så intressant läsning men rena rama sanningen) så bestämde de sig för att plocka in mig över dagen med nya provtagningar och dropp.

Idag känner jag hopp

Tänk att lite socker i ett dropp kan göra underverk.

Magen är fortfrande helt off och jag springer säkert på toaletten 3 ggr i timmen. Bara utgifter  och väldigt lite inkomster alltså. Dricker sparsamt då jag mår illa fortfarande men känner ju själv att jag måste öka intaget för det här funkar ju liksom inte alls. Men ändå känner jag mig piggare idag, magen och kroppen värker inte på samma sätt och nu har jag i alla fall fått diverse medicamenter som ska stoppa upp och balansera salterna i kroppen så det bör gå åt rätt håll.

Under gårdagen konstaterade i alla fall läkaren att de förmodligen får justera dosen till nästa gång så jag slipper en del av biverkningarna. Lite vill de ju att man ska ha så man svarar på cellgiftet men inte såhär och "du Helen drog på dig det mesta"....tja, varför blir jag inte förvånad, hade liksom inte förväntat mig nåt annat. Men om de nu styr upp det och att jag får knapra vidare på de piller jag ordinerats så kanske det blir en bättre omgång nästa  gång.

Just nu känner jag mig som ett apotek, löste ut nya mediciner igår för över 400 kr och nu finns allt här hemma som kan tänkas behövas, allt från Mycostatin för svamp i mun till Dimor som ska stoppa magens framfart...jag kära nån. Känns som om jag skulle behöva skaffa mig en dosett! Kan dock klart rekommedera Proxident care, en salivstimulerande munspray från apoteket. Helt super och även om jag kanske inte känner helt korrekt smak just nu på den så smakar den helt ok.

Idag har jag i alla fall varit uppe på benen och kört in Malin till tandläkaren där hon skulle få sina blekskenor idag (födelsedagspresenten, tandblekning) men de var inte riktigt klara så vi får återvända i morgon och vi har även hunnit med att handla lite. I eftermiddag om orken håller i sig så måste jag iväg och köpa ett par nya svarta skor då jag ska på begravning på fredag och insåg att de skor jag tänkte mig ha inte såg helt ok ut.

Men innan dess så tror jag att det blir en liten tupplur.

En liten timme eller så.

Ska försöka ta det lugnt idag även om jag skulle vilja göra mer men jag vill orka fram till fredagen för jag vill inte missa begravningen av min älskade morbror Johan. Men jag får ju lite mer socker i morgon då jag ska in för ny provtagning och en ny liter glucos eftersom jag ännu har mer förluster än vad som läggs till i form av energi och salter och mineraler så jag bör ha ett uppåtsving igen på fredag.

Livet med cancer är verkligen inte som ett vanligt liv.....

10 kommentarer:

  1. Nej, men fy sjutton vad vidrigt du har det. Djävulska biverkningar, en förlorad katt och din morbrors begravning på fredag. Jag lider verkligen med dig :-(. Hoppas i alla fall att du är igenom de värsta biverkningarna nu... Bra att du blev kollad och fick mediciner och dropp i går så att du förhoppningsvis kan repa dig lite nu.

    Stor kram från Helena

    SvaraRadera
  2. Usch och fy. Verkligen inte glädjand nyheter. Verkligen inte glädjande att tänka sig att man själv ska igenom samma sak om ett par veckor då Taxotere börjar HUA!

    Men nu tänker jag mest på DIG, ta hand om dig!
    KRamis ;)

    SvaraRadera
  3. Vad bra att du fått lite energi i kroppen i form av dropp och att de tar hand om dig och ger dig stora påsar att ta med hem från apoteket med gott och blandat.

    Du har verkligen haft otur att du svarade så "bra" på rävgiftet - hoppas nu att de kan justera till din dos så du slipper detta nästa gång.

    Håller tummarna för dig att det bara blir bättre nu ..

    SvaraRadera
  4. Helena D, ja, det har varit en skittid men nu SKA det vända... Har haft en hyfsad dag idag och jag är fortfarande på benen, har till och med lyckats få i mig en halv portion mat...Så nu håller jag tummarna att magen sköter sig snyggt i kväll...//kram kram

    SvaraRadera
  5. Helena, ja usch ja, jag hoppas verkligen att du klarar det bättre, inget att se fram emot alls men du fixar det säkert..Kramelikram

    SvaraRadera
  6. Karin, ja gott o blandat blev det verkligen men i det här läget så är det bara att vika ner sig och ta emot den hjälp man kan få...inget att spara på alls mao. man kan ju hoppas att eftersom jag svarade så bra att de småjäklarna (om det nu finns några kvar) gav upp direkt...synd bara att man ska igen om 2+3 svängar till innan man kan andas ut.

    Hoppas du har det bra....kram kram

    SvaraRadera
  7. Det verkar som att giftet verkligen tagit ordentligt... Oj, oj, oj! Hoppas du får ordning på allt och slipper alltför mycket biverkningar, vet hur det känns när det gör så där ofantligt ont precis överallt. Lider verkligen med dig och hoppas verkligen att det går bättre nästa gång. Skickar en massa styrkekramar!

    SvaraRadera
  8. Det här låter väldigt jobbigt usch och fy. Du fick ju en riktig hästkur så nu är det krig bland cellerna som ska mota Olle i grind. Det brukar vara så 4 dagar bra efter cytobehandling 4 dagar dåligt resten hyfsat bra tills nästa behandling. Hur man reagerar är ju väldigt individuellt också väldigt olika från gång till gång.

    Tycker väldigt synd om dig som även fick tråkiga händelser med i bagaget..blev verkligen ledsen att läsa om din lilla katt.

    Nu hoppas vi att behandlingen ska ge gott resultat och nästa downperiod blir lite lättare att hantera.

    Styrkekramar och tankar
    /K

    SvaraRadera
  9. Bra jobbat, nu är du närmare slutet av behandlingen. Minns hur jag längtade men det går fortare än man tror. Fick också typ alla biverkningar av Taxotere så de sänkte dosen, då blev det lite lättare. Fiskrätter, kaviarsmörgås och kanelbullar funkade rent smakmässigt för mig :)
    Håller tummarna för mindre biverkningar nästa gång!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  10. Malin 1, /K och Malin 2, jo...jag har känt att jag lever den senaste tiden men nu tror jag det börjar vända även om jag är grymt trött...och på nåt vis tycker jag att jag känt mer smak idag. Kan det vara så, att det är mer intensivt i smakförändring vissa dagar för att sen gå tillbaka något?? Nån som vet?

    SvaraRadera