lördag 14 maj 2011

Fy tusan

Jag säger bara Taxotere och skyller allt på det.

Jag har verkligen mått sjukt  dåligt de senaste 2 dygnen, kroppen värker, ont i alla  leder och varenda muskel i kroppen protesterar och då menar jag över allt, att gå över ett golv, att lägga sig ner,  att lyfta ett glas, att försöka lyfta på huvudet etc etc.

Den förlamande tröttheten föll som ett svart täcke över mig och all kraft försvann på typ 10 min. Säger det igen, trodde aldrig att det skulle gå så snabbt med biverkningarna, hade nån liten idé om att de skulle dyka upp senare även om jag rent mentalt förberett mig mer på illamående och även om det ligger på så är det inte i samma nivå som de andra biverkningarna. Inte en chans!

Men nu blev det som det blev och gårdagen tillbringades i sängen. Tog mig bara upp nån gång då och då för att försöka få i mig något då hungern gjorde sig påmind. Kan dock säga att inget funkar. Så gårdagen innehöll, en kopp thé, en skål glass med päron från burk och saltlakritssås och en smal liten ynka bit paj med lite sallad. Pajen tvingade jag i mig. Konstig känsla att äta mat när man är hungrig men att man inte känner en enda smak. Man vill så gärna ha den där aptiten och man tror att den finns där eftersom man ändå är hungrig men det blir liksom nada! Smisch smach, zero....lurad.

Natten har även den varit ett mindre helvete, och det är kroppen och alla ben i den som värker värst.
Vid två vaknade jag av en grym smärta över bröstet, inte ren bröstsmärta utan den satt mer i bröstbenet och det gick inte att ligga ner över huvudtaget. Blev en tur till pillerskåpet igen innan det släppte något sånär så jag kunde somna om.

Om man tänker influensa ont i  kroppen och tar det gånger 5 så ljuger jag säkert inte och när jag scrollar runt hos er övriga och på andra bloggar så ser jag att det varit ungefär samma problem och just under Taxotere perioden. Läser ju även på runt biverkningarna på Herceptin och som det ser ut så förstärker de varandra lite men Herceptinet  ensamt ska inte ge dessa biverkningar i samma utsträckning så jag hoppas verkligen att det inte följer med under alla dessa 14 som kvarstår då cytbehandlingarna är avslutade.

Jag har sett mig själv som en stark person i alla lägen men inser nu att här har jag mött min överman. Jag är en liten "fnill" i det här sammanhanget (Tage Danilessons lilla figur i en dikt), så ynkligt liten och oförmögen att styra upp situationen.

17 kommentarer:

  1. Stackare, jag lider verkligen med dig, det låter fullkomligt vidrigt :-(. Även om vi får olika sorters gift så håller jag med om att det är slående hur oerhört fort biverkningarna dyker upp. För mig var det tack och lov så att när de väl bestämde sig för att försvinna gick det också lika fort. Hoppas att det blir så för dig med, även om det kanske tar ett tag till.

    Kram från Helena

    SvaraRadera
  2. Kommer du att gå över till Taxotere fån din fjärde behandling Helena eller går du på samma under hela perioden?
    Jag hoppas att mina försvinner lika snabbt som de kommit jag med och idag är tröttheten mindre men muskel o ch ledvärken lika illa, om inte anigen värre.

    SvaraRadera
  3. Eftersom min bröstcancer inte är hormonkänslig kommer jag att få FEC sex gånger och ingen Taxotere. Helt klart finns det grader i h-vetet och jag är glad att jag slipper rysaren Taxotere, även om sex omgångar med FEC inte precis är en promenad i parken heller. Men men, det är bara till att beta av dem steg för steg... Skönt att höra att din trötthet är lite mindre i dag, hoppas att värken kan tänka sig att lätta lite också.

    Kram från Helena

    SvaraRadera
  4. Urk... ja det är ett jävla helvete det här, rent ut sagt. Personligen klarade jag av taxotere bättre än FEC, men det verkar vara väldigt olika.
    Hoppas det glider över i bättre dagar snart Helen! Man har ju inte så många alternativ annat än att snällt vänta.....
    Det där med smaken som försvinner i munnen, det är jobbigare än man tror när man inte varit med om det tror jag... det är så frustrerande tyckte jag. Jag var så hungrig också trots att jag inte var sugen på något, och inte kände ett skit. Nu, två veckor efter behandling har jag smak, men bara för vissa grejor. Jag längtar tills vatten smakar vatten igen....

    Som sagt, hoppas det snart känns bättre. KRAM

    SvaraRadera
  5. Usch fy och blä!Får Flashback när jag läser om hur du har det.Själv så minns jag en otäck metallsmak och att allt luktade konstigt.Jag hade precis gjort en behandling och jag och min man åkte till en gårdsbutik och köpte jordgubbar.När vi satte oss i bilen så tyckte jag att det osade cigarettrök!!!Nej det luktar jordgubbar sa min man. Själv så levde jag på glass hela sommaren.

    SvaraRadera
  6. Ida, ja jag lär väl bli varse FEC,en då jag väl är där och kan jämföra men måste säga att jag stundom idag avrit rädd för jag tror inte ens jag var så smärtpåverkad när jag födde barn som jag avrit i leder och muskler idag.Och själva nervsmärtan i ländrygg och fötter och händer har varit extrem. Men sedan nån timme så känns det bättre men fullkomligt proppar i mig smärtstillande och Primeran mot illamåendet.

    Smaken är ju jobbig men jag tycker att det är jobbigast med dryck som jag nu upptäckt hur viktigt det är, släcka törsten gör man ju liksom per automatik annars och nu gruvar man sig över hur allt smakar illa och hur man ens ska kunna ta det i mun..//Kram kram

    SvaraRadera
  7. Fy tusan.. och jag gnyr över mina små munblåsor.. Håller tumamrna att det blir bättre din stackare.
    Blir nervös för egen del, vet inte om jag ska få Taxotere efter op.. hoppas det blir fortsatt FEC som jag ju mår ganska OK på om man jämför med dina kval..

    Energikram
    Karin

    SvaraRadera
  8. Marie-Louise, jag har inte direkt märkt av lukter ännu men däremot detta med smaker. Glass har ju funkat för mig med, och Max jordgubbsmilkshake ligger högst upp på önskelistan över saker att dricka. Där till och med anar jag jordgubbssmaken, eller så är det inbillning, men, det smakar i alla fall gott ännu.

    SvaraRadera
  9. Karin, det är ju så olika hur vi reagerar men för min del så har jag upplevt detta som något djävulskt särskilt då det varit så svårt att smärtstilla. Inte alls säkert att du får samma besvär om du får Taxotere. Jag längtar dock tills dessa tre är över, tror jag kan hantera illamåendet som följer med FEC,en bättre....eller så är det bara vad jag tror. Man vet egentligen inte mycket alls om den här världen innan man väl är där...
    Tack för energikramar, skickar ett par tillbaka.

    SvaraRadera
  10. Jag lider med dig!
    Har du fått Tradolan (eller liknande) som du kan kombinera med alvedon för smärtlindring? Det hjälpte. Visst blev man lite avtrubbad av tradolanet, men hellre det än helvetessmärtan under de få dagar det rör sig om. Det var stor skillnad med Fecen, ingen fysisk smärta - tyckte jag i alla fall.
    Jag säger som min läkare sa - det är inte läge att vara tapper nu. Ta all den hjälp som är möjlig att få!!!! Ät det som du tycker smakar bra för stunden, det är en liten tid av hela livet så det gör inget om du älskar milkshake just nu :)
    Herceptinet är en barnlek :))

    Kram Malin

    SvaraRadera
  11. Malin, tog kontakt m ed sjukvårdsupplysningen för att checka kombinationen och antal, upptäckte att jag hade Tradolan hemma sedan förra sommaren då jag klev snett och fick en del lösa benfragment i foten. Så nu fick jag ordination på 2x50 mg i kombination med alvedon....så tack snälla för att du påminde mig om just den tabletten. Vet dock att jag har besvär att äta dem för att jag blir illamående men jag tror jag tar det nu istället för att ha värken och jag stoppar ju ändå i mig så pass med Primeran att jag borde kunna kupera illamåendet med...
    Bra med tips från bloggvänner och bröstsystrar.
    Nu hoppas jag på en god natts sömn....

    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Hoppas du är okej!

    Jag ser inte fram mot Taxotere nu när jag läser hur det känns för dig. Men tar till mig av tips om värktabletter och annat.

    Fast hoppas på den där "det är individuellt" skillnaden kan man ju fortfarande!!

    kRam:)

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Har precis hittat din blogg och inser att min bröstcancer "liknar" din väldigt mycket. Jag opererades i februari 2010 och fick min, förhoppningsvis, sista Herceptinbehandling för fyra veckor sedan. Jag blev liksom du "erbjuden" att få endast tre behandlingar med Herceptin. Jag reagerade precis som du. Skulle jag vara "försökskanin" för att se om det "räckte" med en kort behandling, aldrig. När jag vägrade delta fick jag som du omvänd ordning av standardbehandlingen, alltså fick jag som du börja med 3 Taxotere+Herceptin + 3 Fec följt av 14 singelbehandlingar med Herceptin. Jag har inte fått någon info om varför jag fick omvänd ordning. Har du fått det?

    Jag har svårt att fatta att jag faktiskt är klar med 14 månaders behandling. För mig var första behandlingen värst och jag hoppas det blir så för dig också.Jag menar att de andra behandlingarna ska ge färre biverkningar. Efter min andra behandling med FEC började jag arbeta heltid igen (lärare på en gymnasieskola) och har faktiskt klarat det galant.
    Hoppas du känner dig lite bättre snart!
    En stor kram till dig!

    SvaraRadera
  14. Helena, det är ju inte alls säkert att det blir så för dig, jag tror ju också att kroppen på ett sätt ställer in sig och om du nu mår hyfsat bra på FEC,en så kanske övergången till Taxotere blir lite lindrigare. Men mot värken i kroppen har verkligen Tradolan och alvedon hjälpt även om det i sig också ger biverkningar. Ett dygn med magknip är inte heller något att önska....(aldrig blir man nöjd:)...Kram kram

    SvaraRadera
  15. Hej Mona och välkommen hit.
    När man pratade om min behandling så var det aktuellt ända från start med att börja med Taxotere och Herceptin, oavsett deltagande i studie eller ej och orsaken till det var att "man vill gå in med det bästa först", dvs man ville inte vänta ännu 9 veckor till med att börja med Herceptinet som du inte kan kombinera med FEC,en. Så därför kör jag nu i 3 omgångar sedan gör man uppehåll med Herceptin under tiden jag får FEC,en och därefter startar man om med behandling 4 för Herceptin någon gång i september och fortsätter tills jag fått mina totalt 17.

    Skoja tt höra att du kunde återgå till jobbet så pass tidigt, verkar ju vara väldigt individuellt, en del ser jag behöver en, ett par månader efter sista behandlingen innan det börjar kännas ok. Jag hoppas att det funkar för mig med även om mitt jobb innebär en hel del resande men jag är inställd på att kanske jobba enbart hemifrån den första tiden och skippa resandet.

    Kramkram

    SvaraRadera
  16. Herregud..jag kan inte ens tänka mig vad ni alla går igenom.

    Kramar till er!

    SvaraRadera
  17. Ja Sus, det är en del men vi kommer att ta oss igenom det alla, det är bara så och förmodligen kommer vi ut på andra sidan full av ny energi och styrka.

    Kram

    SvaraRadera