torsdag 5 maj 2011

9 maj 2011

Det är dagen D
Dagen då det för första gången ska pumpas in gift i min kropp.

Har idag har idag varit på sjukhuset och fått kortisonet och schemat för det och det blir till att trycka i sig en hel del tydligen. Och eftersom svaret på eko,t kommit och visar en ejection fraction på 68% så är det ju liksom bara att köra på nu. Inget som tyder på en hjärtsvikt mao. Inte än i alla fall.

32 tabletter om dagen i tre dagar inklusive behandlingsdagen under Taxotere och Herceptin perioden, och några till för nedtrappning dag 4, 5 och 6. Så, snacka om att jag kommer att vara speedad. Men hellre det om jag slipper lite biverkningar.

Och som sagt på måndag klockan 08.00 ska jag infinna mig på onkolgen och ha en heldag som det blir då man även får Herceptin för första gången. Ser fram emot det men samtidigt inte för jag har en känsla av att mina bra dagar som jag haft fram tills nu kommer att försvinna och förbli borta till någon gång mot jul nästa år...och det känns inte så upplyftande.

Idag har jag även varit till min perukmakare och ska tillbaka dit i morgon så med tiden så kanske det kommer ett bildbevis på vad jag till slut bestämde mig för eftersom jag ännu är ganska oviss om det men jag fick i alla fall en härlig man som tar tag i det så jag är helt övertygad om att han kommer att vara brutalt ärlig mot mig om vad jag ska ha och inte.

Hur som, från måndag kan jag i alla fall säga.....bara 5 kvar..... och bara 16 Herceptin kvar och fortsätta räkna ner tills eländet är över.

Är glad att det drar igång.

Och jag är rädd

Och jag vill inte må dåligt

Och jag vill ha hår

Skit också...

8 kommentarer:

  1. Det kommer att gå bra Helén! Ett tips är att ha med dig så att du kan sysselsätta dig med, en bok eller så, och ta med dig något att äta, dagen blir säkert ganska lång. Klart att det kommer bra dagar låååångt tidigare. Mellan behandlingarna kommer många bra dagar och efter de 6 cytostatikakurerna så kommer det bara att gå åt ett håll. Till det bättre för varje dag :) Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Har precis laddat ner tre nya ljudböcker på iPhonen så jag har att lyssna på. Första dagen blir ju upp mot 8 timmar i och med att jag måste ha timmarna för övervakningen efter Herceptinet men det där vet ju du som sitter i samma båt. Har tänkt på det där med att ha med sig något ätbart så jag får väl packa lilla matsäcken på morgonen för även om man får mat på palts så kan det vara skönt att ha något eget med sig...
    Klart det kommer bra dagar innan men det är svårt att se det nu innan jag kommit igenom första behandlingen.
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. vet du, jag undrar varför du tar "omvänd ordning" är du med i studien?

    vi tänker på oss på måndag, då vi behandlas "tillsammans" ;)

    kram;)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag fick mitt Herceptin de första gångerna på Intensiven.Där fick man inte ha mobiltelefonen på.Det kan ju vara en annan lösning där du ska behandlas,dvs att de har övervakning på din behandlingsenhet.(Min behandlingsenhet är så liten att de inte har akutläkare där,utan därför får intensivens personal sköta övervakningen) Kolla innan om du får använda din telefon.
    Jag hade laddat upp med kaffe i termos,dryck och mat.Dricka blev det inte så mycket med...blev jättekissenödig pga allt dropp!
    Många Lyckohälsningar

    SvaraRadera
  5. Förstår att det känns som oändligt långt tills behandlingen är slut..men det är ju bara att ta det bit för bit som när man ska äta en elefant.
    Hoppas iallafall att du hinner med att njuta av din helg innan resan startar och passar på att äta och dricka dina favoriter som kanske inte kommer att smaka gott blandat med rävgiftet..

    Styrkekram från Karin

    SvaraRadera
  6. Helena, pga av tumörens art så har det förklarat att det vill "gå in med det bästa först", dvs, de vill inte vänta med Herceptinet åd de tror att det är bättre att dra igång det med Taxotere och sen köra på med FEC och göra ett 9 veckors uppehåll med Herceptin för att sedan köra igång med det på nytt i september.
    Tackade nej till studien så den är jag inte med i vilket känns som ett bra beslut...

    Kram kram.....

    SvaraRadera
  7. Marie-Louise, vi har nog ganska bra onkologavdelning här med bra övervakning så jag tror det ska gå bra, känner mig trygg men det är klart att de förvarnat om reaktioner man kan få så lite funderar man ju över hur det ska gå.
    Tror jag får mat på plats men lite get tar jag nog med då dagen blir lång..

    SvaraRadera
  8. Tack för styrkekram Karin, de lär behövas i mängd eftersom resan blir lång m en som du skriver, man får ta det bit för bit och på måndag har jag ju ändå kommit en pyttebit på väg...

    SvaraRadera