fredag 27 maj 2011

Första dagen som hårlös

Och jag har upptäckt att jag gillar halsdukar/sjalar mycket mycket mer än peruken som jag mest tycker är till besvär. Så idag har jag tussat omkring i mormors gamla, slitna  men mycket  mjuka och fina "mjölkhalsduk", dvs den hon alltid hade då hon stod i farstun och tog reda på mjölken då hon varit i lagår´n och mjölkat. Då hon stod vid sepratorn och skilde grädden från mjölken....

Den ärvde jag och jag älskar den mjuka "snusnäsduken"  i paislymönster som satt som en smäck på mitt huvud idag.

Blev bjuden på lunch av Ewa och även då satt den på bland alla övriga lunchgäster och även om jag upptäckt att folk kollar lite mer på en än tidigare så är det liksom "so what", för på nåt underligt vis så märker folk att man är sjuk, men jag orkar inte bry mig för vill de  fundera  och vända sig om så bjuder jag på det.

Och eftersom veckan varit innehållsrik så tyckte jag det var synd att bryta trenden så idag tog jag och fixade till en liten skada på mig själv som grand finale på min "må bra vecka".  Jag lyckades nämligen med konststycket att köra en sax hela vägen under min tumnagel plus en liten till bit.

Behöver jag säga att jag blödde som en gris?

Och att jag hoppade jämfota av smärta?

Och att jag ringde till jourcentralen i panik?

Nej, trodde väl det för det var precis det jag gjorde och lite till.

Så vid 18 tiden i kväll så träffade jag farbror doktorn som fick ha silkesvantarna  på när han skulle känna för det bultade på bra vill jag lova och det fanns en hel del blod under nageln som behövde få komma ut....så, varför göra det enkelt om man kan krångla till det.

Och då har jag ändå inte berättat om då jag även skulle såga ut ett hål i källardörren med den elektriska sticksågen för att sätta in kattluckan. Men det tar jag en annan gång eftersom den "operationen" inte blev slutförd på grund av att tumhistorien kom mellan.

Så summan av dagen blir:    Hurra för sjalar och halsdukar och bu för klantskallar !

5 kommentarer:

  1. Gaaaa, usch fy och huva hesse..det är sånt jag drömmer mardrömmar om . Köra in en sax under nageln fy tusan vad det måste göra ont !! Hoppas du har bra smärtstillande att ta till så du får en blund i natt..

    Blev riktigt avundsjuk på mormorssjalen.. låter väldigt behagligt att ha en sån huvudsvålen och trösterikt också.

    Sov Gott !

    SvaraRadera
  2. Gott att du har tagit dig igenom den första hårlösa dagen och att det gick bra! Förutom det där med saxen och nageln då... Fy sjutton, vad ont det måste ha gjort :-(. Hoppas som Karin att du har bra smärtlindring, för man är ju så himla känslig i fingrarna.

    Kram från Helena

    SvaraRadera
  3. Karin, känns bättre idag men jag har fått försökt lätta på nageln för att släppa ut vätska som samlats och som gör att det bultat och gjort ont...men det går mot rätt håll tror jag. kram kram

    Helena, ja jag lever med mina snusnäsdukar och mormors gamla "hucklen" som är så fina. Peruken hänger där den hänger. Kommer nog inte att vilja ha den alls som det känns nu. Och ja...det gjorde megaont och alvedonburken har använts flitigt för precis s om du skriver, man är väldigt känslig i fingrarna. Hoppas du mår lite bättre nu efter din dipp. Förstår om det känns tufft med promenaderna med Justus, men det kommer dagar då ni får vara i skogen igen. kram kram

    Och eftersom det krånglar med kommentarerna och ens eget id så får det bli anonymt men det är jag, Helén som svarat.....

    SvaraRadera
  4. Jag använde min peruk 1gång!Därefter blev det sjalar i alla möjliga färger.När sedan håret började växa ut igen och var 1cm så tyckte jag att jag fått MYCKET hår och då var jag utan sjalar. Håller tummarna för att saxskadan läker snabbt,gör ju så himla ont och visst stöter man emot det onda i tid och otid.

    SvaraRadera
  5. Marie-Louise, tror det kommer att bli så för mig med. Känner mig helt avig med peruk, plus att det blir grymt varmt... Tumskadan är redan bättre. Har försökt att få ut mycket vätska som fanns under och har kört med spritomslag vilket hjälpt bra, bultar inte lika mycket men det är tveksamt om jag får behålla nageln för det är väldigt blå... Helen (fortfarande går det inte att kommentera med eget id, vad fasiken är fel??)

    SvaraRadera