onsdag 11 maj 2011

Från bra till dåligt

Trodde inte att det skulle svänga så snabbt.

Dagen började hyfsat bra och jag hann med att köpa ny gräsklippare och besöka kursen som onkologen anordnar, Look good feel better, där  man fick lära sig att sminka fram sina ansiktsdrag efter förändringar och lära sig allt om sjalknytning och alla andra huvudbonader och en kurs som man lämnade med smink och rengörande och vårdande produkter för säkert 1500 kronor....gratis !

Sen vände allt.....


En älskad Myran, 19 år

Det började med ännu en sorg här hemma då vår 19 åringa  älskade Myran blev ihjälkörd under em och hon som knappt gick från gården hade gått hela biten över stora ängen, över en bäck om hamnat på helt fel område, på en timme....jag var hemma vid ett och då var hon på gården, sen åkte jag vid halv två och min syster som bor på andra sidan ängen såg spår att något hänt vid två när hon körde hemifrån. Så ovärdig död för en gammal  katt, som haft ett sånt gott  och lyckligt liv. Så nu väntar begravning på landet bland övriga djur och här hemma ligger sorgen tung, även bland de övriga katterna som ser ut att vänta på någon...

Så att jag redan kände mig nedstämd gjorde säkert att bakslaget med biverkningar blev aningen större i min redan ledsna kropp.....


Hade räknat med åtminstone en eller två dagar till som kunde få vara hyfsat bra men det började under kvällen.  Illamåendet som smög över mig, lite diffust men ändå sådär irriterande obehagligt. Tog lite tabletter emot det men kände ingen störra skillnad. Fick en ihållande huvudvärk, förmodligen av all  gråt som fullkomligt flödade non stop.

Och senare under kvällen tog tröttheten vid och på nån timme så tappade jag smak.
Går det verkligen SÅ snabbt? Jag som har en förkärlek för att släcka törst med Pepsi Max kände inte en enda  smak, bara att det stack på tungan lite och nu i morse då jag trots illamåendet,  skulle försöka pressa i mig en kopp thé och ett par knäckemackor med  min favoritmjukost på så växte det i munnen och det slutad emed en halv smörgås som säkert tog en halvtimme att få i sig. Thé koppen står i princip orörd...

Och ute ösregnar det och åskan har gått vilt och redan orsakat två kortare strömavbrott, så det kanske blir en "tycka synd om sig själv dag" idag....ligga kvar i sängen och känna av livets orättvisor, att vi blir sjuka, att vi inte får må bra, att vi känner oss oförmögna att göra rätt, att det är svårt att ta rätt beslut, att vi inte längre har full kontroll över livet och att älskade djur ska behöva dö helt ensamma.....igår morse  låg hon brevid mig här i sängen och tassade sådär på armen som hon alltid gjorde "ser du mig, nu är jag här, klia lite på mig" och nu ligger hon mjukt nerbäddad i källaren och bara väntar på att få bli nergrävd.

Det är tungt.  Mina egna bekymmer runt biverkningarna känns just nu lättare att hantera...

8 kommentarer:

  1. Det kommer att bli många sådana här dagar, Helén. Och det är bra att känna sig ledsen och nedstämd när de väller över en. För imorgon, när du vaknar, så kanske det blir en dag med lite sol, med fågelkvitter som du hör, med mindre illamående och en god kopp te, pepsi som smakar på tungan igen och kattern som söker din närhet.

    Du vet. Upp och ner, ner och upp.

    Kram
    Malin

    SvaraRadera
  2. Jag är extremt känslig då det gäller mina djur och det kommer inte att kännas bra än på många dagar...men jag vet att det kommer bra dagar med, man får bara ha tålamod. Smakförändrinagrna får man dras med hela behandlingen igenom...men även smaken komme rju tillbaka, allt handlar om tid, att läka och att få sörja...

    Kram kram/ och lite pepp till dig med

    SvaraRadera
  3. Åh nej, jag lider verkligen med dig. Jag förlorade tre hundar på drygt tre år (varav två inom fem månader), och sorgen efter dem tog evigheter att ta sig igenom. Husdjuren står ju en så nära, så nära. Och 19 år tillsammans med en katt är en enormt lång tid när man hinner bli tajtare än tajtast. Kombinationen av stor sorg plus cellgifts-knock out är mer än någon kan orka med :-(. Ta hand om dig så gott du kan nu!

    Varm kram från Helena

    SvaraRadera
  4. Jag beklagar verkligen sorgen :(

    Det är jobbigt när smaklökarna ger upp. Du får prova dig fram, men det är inte lätt att hitta något som smakar bra. Violtabletter (fazer tablettask), cheddarpopcorn, coca cola, saltlakrits var saker några saker som jag lyckades peta i mig när inget annat funkade eller smakade. Självklart får man försöka få i sig något nyttigt också, men för att hitta någon som helst smak så funkade dessa lite bättre.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Nej men usch vad tråkigt. Jag har inte haft djur men känner verkligen med dig. Och tjugo år (nästan) är ju en lååång tid.

    Ingen bra kombo med cellgiftsbiverkan att sörja din katt.

    Låt det ta den tid det behöver. Kram :)

    SvaraRadera
  6. Å vad tråkigt.. jag har själv tre katter som börjar bli till åren. Hoppas dina andra katterna vänjer sig snart, kan tänka mig att de är tajta precis som våra tre är.

    Hoppas du kan hitta ngn mat som smakar dig lite iallafall..

    Sympatikramar
    Karin

    SvaraRadera
  7. Till alla, ja, 19 år är ett långt liv tillsammans, och Myran var en sån speciell katt, nästan som en hund, alltid med, alltid trygg och vansinnigt snäll mot allt och alla. Har ju hennes kullbror Gizmp med och han känner helt klart att hon är borta. Så idag har vi haft begravning, bästa vän Maria följde med till landet i em och hjälpte till så nu ligger Myrkrypet vårat begravd bland alla mina andra djur genom åren, hundar och övriga katter och ljus brinner....
    Saknar henne...
    Och jag mår illa, har en non stop sug i maggropen och inget smakar, några saltgodisar, lite nyponsoppa är ungefär vad jag ätit idag.


    Men onksyrran ringde och gav rådet att ändå fortsätta äta Primeran mot illamåendet så jag sväljer väl nån till och hoppas på en bättre dag i morgon, utan gråt och med mer mod...

    SvaraRadera