måndag 9 maj 2011

Sicken kick


Första doserna in

Måste ju säga att jag är förvånad över att det gått så bra idag.

Efter nålinsättnigen i porten så sprutades diverse allergi preparat, bla tavegyl och lite zantac för att motverka bekymmer med magen samt ett visst allergi skydd, sen i med lite glukos innan Herceptinet sattes och som gick in på 2 timmar, därefter en paus med vanlig glukos dropp igen och 2 timmars övervakning.


Sedan lite mera för att motverka illamåendet och så Taxotere in på 1 timme.
Mera glukos och mer övervakning, främst för Herceptinets skull och allt som allt så tog dagens besök prick 8 timmar. Och det enda som hände var att jag fick en fluch reaktion på allt kortison som jag både tagit själv samt det jag fått  på avdelningen. men det har lagt sig nu och trost att jag ännu är full med kortison och fruktansvärt speedad så är jag grymt trött.


Noll timmars sömn igår natt, var helt klarvaken och hade nån kommit och sagt åt mig att spring runt byn 10 varv så hade jag gjort det, kände mig som den tecknade grå Road runner kaninen/vargen? som har ben som ser ut som hjul som varvar då han ska iväg....är det så här narkomaner  känner sig då de tagit  speed, då de kan vara vakna i dygn?


Och porten funkade perfekt

Hur som, förbereder mig på 24 timmars fördröjda illamåendet som kan dyka upp runt 14 tiden i morgon, det tidiga illamåendet, 4-6 timmar efter avslutad infusion tycks ju ha uteblivit men lägger en tjuga på att det andra kommer. Har ju dock fått två olika  preparat som jag ska ta vid första tecken på illamående men hoppas innerligt att jag slipper ta det.

Så, sammantaget en bra dag, Malin kom upp efter sitt tandläkarbesök med thai mat och det smakade riktigt bra sen hämtade syrran upp henne och kom sedan tillbaka vid 16.30 för att hämta upp mig vilket var tur för jag hade nästan tänkt köra hem själv men fick reda på att Taxotere innehåller en viss mängd alkohol så man kunde te sig lite vinglig utmed vägen och det skulle garanterat ge utslag på ett blodprov...hahah, det skulle just ha sett snyggt ut om jag kört i diket.

Väl hemma har Malin, hennes kusin Micke och jag varit och införskaffat övermogna päron samt kiwi som man ska äta då ett av preparaten man fått idag som motverkar illamånedet gör så att tarmarna står helt still för nåt/några dygn och magen blir stenhård så här ska motas med alla medel, har även dristat mig till att köpa lite mer lösande på apoteket samt mer munskölj för att mota den ev svampen.  Så nu står 3 preparat av munskölj på hyllan...räcker det tro eller ska det behövas lite Mycostatin också.

Som avslut på dagen blev det glass  och saltlakrits sås som intogs i solen på baksidan och imorgon ska Malin och jag ligga och lata oss på baksidan i solen som utlovats.

Måtte jag vakna upp utan illamående ...!

Känner mig lycklig !



4 kommentarer:

  1. Skönt att höra att det gick bra idag. Du ska se att det inte blir så mycket illamående. De brukar vara jätteduktiga på att ge rätt motdoser och Taxotere är inte (tyckte jag i alla fall) så illamåendeframkallande. Drick mycket vatten, det är ett tips. Hade vattenflaska i högsta hugg konstant och det blev en kär vän. Hoppas du får må bra! Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Underbart att höra att allt gick så pass bra i dag! Håller tummarna för att du kan sova gott i natt och att du slipper illamåendet även i morgon.

    Kram från Helena

    SvaraRadera
  3. Tack Malin för tipset, ska genast hämta mer vatten så jag har under natten. Tydligen så blir det lite mer illamående i samband med att man även tar Herceptin men har jag tur drabbar det inte mig, mår faktiskt oförskämt bra egentligen, i alla fall just nu.

    Kram tillbaka

    SvaraRadera
  4. Ja Helena, hurra hurra för den här dagen, fattar inte att jag sitter med en massa gift i kroppen nu och att jag mår så bra. Blir säkert bakslag men just nu ska jag bara njuta av de här timmarna som är goda...

    Kram kram

    SvaraRadera