onsdag 8 juni 2011

Dåliga och bra dagar

En bloggpaus på några dagar.
Jag har haft dåliga och bra dagar på landet och solen har lyst från klarblå himmel även om blåsten varit närvarande mest hela tiden.

Mitt mönster höll i sig. På tordagen började min dipp med  muskel, nerv och ledvärk, dag tre efter behandling och på  fredagen sov jag mest hela dagen och stillade värken med värktabletter. Smaken var som bortblåst men trots det fick jag i mig lite mat på fredag em då syster yster fixat middag. Lördagen var blandad. Trodde jag var mer pigg än vad jag var och hjälpte till med att flytta ved från en vedbod till en annan men där tog det tvärstopp.

I värmen fick jag helt plötsligt ett riktigt blodtrycksfall och det svartnade rejält. Trodde inte ens jag skulle ta mig inomhus innan jag skulle tuppa av och det blev som korsdrag genom huvudet av ett läskigt sus och en massa ord huller som buller...
Låg säkert i en timme  innan jag hade balans igen och kunde kliva upp. Därefter tog jag det lugnt och lät andra stöka på...

Söndagen kändes relativ hyfsad och det var där och då jag för första gången kände att den här gången kommer att bli bättre vad gäller biverkningarna. Så, hela söndagen gick utan en enda värktablett, vaknade dock på natten mot måndag och hade riktigt ont men då gjorde jag en annan "tablettkompott" som kändes som den funkade bättre. Blev inte lika mosig i huvudet och tyckte att jag vaknade värkfri. Och måndagen visade sig vara en riktigt bra dag som innehöll blomplantering och stök i växthuset. Klippte till och med lite gräs.

Nu är jag åter hemma i "stan" och här har också klippts en massa gräs sedan jag kom hem men jag har fått god hjälp. Allt har vattnats igenom rejält och mina stockrosor växer så det knakar och samma sak med all plantering på framsidan huset. Det gillas mycket....

Mitt hår är nu ett minne blott, bara små enstaka stubbiga fjun som sitter kvar. En bastu och en dusch på lördagkväll var det som tog udden av det sista lilla som fanns av mörkt mm högt hår. Nu är det löjligt ljust och så pass få att man kan räkna dem.

Och för första gången på länge så grät jag över håret.....

Det är inte jag i spegeln..

Och så passade jag på att gråta  lite mer över hela situationen som är så jäkla makaber att jag knappt förstår det själv.

Finns nog ingen som kan förstå hur man varje morgon och kväll, då man gör den extremt noggranna ansiktsvården, kollar efter lösa fransar i bomullstussarna, eller hur man kollar efter andra spår på kroppen, såsom blåmärken,  eller hur man vissa dagar tackar för att man "bara" blött näsblod 2 ggr på hela dagen, och att man klarat av att hålla sig på benen ännu en dag utan att bryta ihop.

Eller hur man sprayar munspray i maxdos och lite till varje dag för att det hela tiden känns som om läpparna sitter fast på tandköttet, eller hur det värker i fingertopparna  vid varje stöt. Eller hur man får lätt panik om man inser att man åkt hemifrån utan en av alla värktabletter och inser att det dröjer 4 dagar tills man kommer åt den, eller hur näsan rinner

Eller hur man bara helt enkelt ser ut.....

Sjuk

I spegeln en massa ärr på en bar överkropp och ett hårlöst huvud som inte är "mitt"

Vart tog Helén vägen?

8 kommentarer:

  1. Du beskriver din situation så enkelt och naket att man blir mållös hur konstigt allt kan
    bli och hur man hanterar det. Du är fantastisk..det är bara så....Håll ut!!!!! Sjukdomen ska bekämpas.....

    Kram
    /K

    SvaraRadera
  2. Åh det låter skönt att gråta :)

    själv går jag som i en låtsasvärld och undviker att ens tänka på det dåliga men det slår mig ibland - hallå du har cancer - vem försöker du lura?! - fattar du vad du är med om?...

    INte minst slås jag av den märkliga spegelbild som dyker upp, som du säger, skalligt huvud, konstig grej på armen, ärrig och platt vänstersida, trötta ögon. Vem är jag? Vad har jag blivit? VArt är jag på väg? Säger spegelbilden till mig. På något märkligt vis.

    Låt det gå ner. Och gråt. Jag tror det rensar kropp och själ och gör det bättre.

    Tröstekram / Helena (www.konstochcancer.blogspot.com)

    PS börjar bäva lite för den där måndagen som komma skall. TAX... för första gången. Tack för du dela hur den är för dig...DS

    SvaraRadera
  3. Du som vi andra med bc kämpar sig igenom en tuff behandling som gör dig sjuk.
    Brukar tänka på att med tumören så kände jag mig inte ett dugg sjuk(när jag inte visste att den fanns).
    Man förändras inte bara till det yttre utan även till det inre.Man blir en annan Helén.
    Det är det som sjukdomen och dess behandlingar gör med en.
    Jag har fått tillbaka mitt hår,någorlunda kondis,extra kilon (som jag inte alls hade räknat med ,för mig innebar cancer att man skulle gå ner i vikt)lite slö känsla i huvudet som om jag inte längre kan stressa,lever mera i nuet,en känsla av att:vem är jag? En helt annorlunda Marie-Louise än vad jag var tidigare.
    Sjukdomen gör oss annorlunda,vi måste bara komma i fas med det faktum att vi inte kan bli det vi en gång var. Jätteknepigt!
    Många kramar!!

    SvaraRadera
  4. Hur länge ska behandlingen pågå? När vet man hur det går?
    Guuuu, jag får ont i magen när jag läser här. Det är ju andra som ska drabbas. Inte folk man känner.

    Jag skulle nog gråta ihjäl mig även om det inte hjälpte ett dugg men det lättar väl lite på trycket inuti.

    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
  5. K, lovar, finns inget annat alternativ än att hålla ut...kram

    Helena, att ha en låtsasvärld i den här verkligheten vi befinner oss i är nog inte alltid så dumt. Vi behöver få någon form av "vanlig" känsla i allt det trista. Du kommer att klara Taxoteren fint, du är ju en bit på väg redan med det övriga. Kram kram

    Marie-Louise, med tumören i bröstet och även efter op så kände inte jag mig heller sjuk...såg frisk ut, jobbade, etc...men nu, det är inte så skoj längre att både se och känna sig sjuk.

    Maria, behandlingen med cytostatikan pågår fram till runt 20 aug och behandlingen med Herceptin som är en tilläggsbehandling för just den här tumörtypen som jag också får i infusion var tredje vecka pg fram till okt 2012. Därefter strålning i fem veckor 1 ggr om dagen och sedan tablettbehandling i fem år... Jag vet inte riktigt när man vet hur det går, tror man gör en ny mammografi ett år efter påbörjad behandling såvida man inte för just denna typ vill göra en tidigare på grund av dess snabba celldelning och elakhet (HER2 positiv tumör. Gråt är skönt och idag har varit en riktigt eländig dag med mycket känslor och humör upp och ner... kram kram

    SvaraRadera
  6. Släpp ut gråten när den kommer. Lyssna på kroppen och vila ofta och mycket. Det är tufft att gå igenom en cellgiftsbehandling, men du fixar det. Du är bäst, du är stark, du är fantastisk!!! Skickar styrkekramar //Malin

    SvaraRadera
  7. Malin, ja idag har jag gråtit av och till mest hela dagen, en riktig lipsill har jag varit. Sov ju extremt dåligt inatt och det tror jag bidrar en hel del sen behövs det bara nån liten motgång så är det kört.
    Tack för peppande ord....och styrkekramar, de behövs verkligen. Kram kram

    SvaraRadera
  8. Så bra du skriver om din verklighet just nu, Helén. Det är starkt. Dina ord berör mig. Du är en kämpe som jag känner stor beundran inför.

    Allt gott till dig.

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera