torsdag 2 juni 2011

Mat och smakförändring

Jag kan ta det mesta med detta, alla knasiga biverkningar, alla jobbiga, alla tunga och onda och verdervärdiga men har grymt svårt att ta en.

Smakförändringen....

Metallsmaken ligger tung i munnen på mig vad än jag försöker äta. Igår funkade inte ens smaken på saltlakrits som varit en av två saker jag kunnat känna ett litet uns smak av. Vatten går inte att få i sig för det är verkligen som att dricka vatten direkt från ett rostigt rör, allt med kolsyra bara fräser lite lätt på tungan och ger inget i utbyte alls, mjölk som jag längtade häromdagen med rabarersberkrämen som jag gjorde smakade härsket fast den var ny.....och det här suger.

Alltid på midsomamrafton
Jag vill sätta mig ner och äta en god måltid och känna varenda smak, jag gillar ju mat, att äta och att laga och att nu ha totalt avsaknad av smak är helt enkelt vedervärdigt. Jag kan inte ens bjuda på mat för jag vet inte ens hur jag ska krydda eller smaka av.....

Att vara kronisk törstig och må illa av allt man dricker är ingen skön känsla.

Nu tror jag mig dock veta, eller så inbillar jag mig, men har för mig att jag läst hos någon av er att smakförändringen inte är lika besvärande för FEC,en? Att den finns där men inte i lika hög grad som för Taxotere? Vet ni?

Ge mig ett litet uns hopp, jag kommer inte att härda ut till september med detta annars.

Kommer dock att få vika ner mig i midsommar och inte kunna ta del av våra trevliga mat och fikastunder, nästa behandling 20 juni sätter ju stopp för det och det tycker jag känns oerhört trist. Mat är nu liksom bara ett nödvändigt ont, att försöka tvinga i sig något som inte alls smakar bra.

Vill ju också vara med och mumsa på allt med god aptit på midsommarafton,  sitta i gröngräset och äta vår klassiska jordgubbstårta som försvinner i ett nafs. Känna den där goda söta jordgubbssmaken och smörkrämen och grädden....men det kan jag förmodligen glömma och det irriterar mig massor.

Det här avsnittet med smakförändringar i den här jäkla cancersoppan hade jag gärna velat hoppa över !!!!

I övrigt så börjar det bli lite smärtsamt med muskler och leder igen. Började som sist, i fot och handled, värst i fot dock och det är precis på dagen som förra gången då det dök upp dag fyra efter behandling. Känns sisådär om det ska bli lika igen. Men nu är i alla fall bilen packad, kissekatter förberedda på resa, maten inhandlad (ha ha, varför då egentligen) och allt annat klart så vi kan när som helst dra iväg till landet där vi blir kvar fram till tisdag då jag åker hem, kissekatter blir kvar då syrran blir kvar hela veckan och på torsdag kommer jag dit igen.

Så, njut av väder i helgen för jag ser stoooora solar överallt. Själv tänker jag bädda ner mig i hammocken eller på nån solstol och göra nada om kroppen säger ifrån.  Andra för sköta markservicen i helgen.

7 kommentarer:

  1. Fecen var bättre kring smaken för mig. Däremot fick jag besvärligt med svamp och blåsor i munnen och halsen (trodde jag hade halsfluss varje gång) det kunde man lindra med medicin men starka smaker var svåra att äta eftersom det gjorde ont i munnen. Ungefär en vecka höll det i och sedan vände det och man kunde äta och dricka lättare igen. Dryck och milda saker funkade bra. Det blir alltså bättre när du byter till Fec för du känner smaker mycket bättre!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Hoppas, hoppas att den här omgången inte blir lika jobbig som den förra... Jag som får FEC får ett avdomnat smaksinne i några dagar, men det släpper ganska snabbt och det gör inte att saker och ting smakar annorlunda, bara betydligt mindre. Så för mig är det inte något stort problem. Lite hoppingivande, kanske? Ha nu en så bra helg som möjligt i hammocken!

    Kram från Helena

    SvaraRadera
  3. Instämmer med de andra om FEC, viss påverkan men mest första veckan. Jag kunde inte med kaffe (latte i senare veckorna) och vin alls..

    Men visst sjutton är det trist att inte heller kunna laga mat , att inte kunna veta hur det snmakar..

    Hoppas du fått en underbar storm-solig helg och kan njuta av ngt i munnen iallafall- (Hur är det med öl ? Det har jag tyckt varit gott hela tiden faktiskt.)

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  4. Hej, jag har fått tre omgångar med taxotere och för mig så är smaken det största problemet. Kan inte äta något på cirka 7-8 dagar, försöker tvinga i mig tex blåbärssoppa för det smakar någorlunda. En sak är bra, men går ner i vikt. Nästa vecka börjar FEC,en och jag hoppas verkligen att det kommer att smaka bättre då för annars vet jag inte hur jag ska stå ut med tre omgångar till.
    Kram Lis

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag hade som du det besvärligt med smak och att vilja äta under Taxoterex3. Sedan blev smak och matlust mycket bättre under FECx3. Hoppas verkligen det blir likadant för dig! Jag mådde faktiskt så bra under FEC:en att jag började arbeta heltid efter den andra. Jag är lärare på en gymnasieskola och började arbeta 5/6 förra året när eleverna slutat så jag kunde ändå ta det i min takt. Men, det kanske ändå visar att FEC är lite "snällare".

    Själv slutade jag med Herceptin för 7 veckor sedan men tyvärr åkte på en riktig besvärlig Rosfeber i bröstet i måndags så jag är ganska så mycket däckad av det just nu. Är inte helt ovanligt sa läkarna, men jag har dock inte hört någon annan som drabbats.

    Låt andra sköta markservicen och ta väl hand om Dig!
    Kram Mona

    SvaraRadera
  6. Ett tips för att få i sig vatten är att ta mycket is så det blir riktigt kallt och sen dricka med sugrör så man får vattnet långt bak i munnen. Funkade för mig under Taxoteren när allt smakade pyton, det blev mycket bättre med FECen. Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Till alla, tack snälla för tips och råd och en gnutta hopp. Det stärker mig inför kommande behandlingar. Vill verkligen att smaken ska få finnas där. FEC,en låter ju ändå lite "snällare" på nåt vis. Har testat att dricka med sugrör och det fungerar till en viss gräns men hur kallt vatten än är så är det omöjligt. det som funkar nu är ren äppeljuice och fanta..så jag kör på det ett tag till det blir tvärstopp där med.
    Kram kram

    SvaraRadera