söndag 10 juli 2011

En sorts kärlek

I juni 2008 åkte jag till Quesada i Spanien med min syster, hennes man och mina bästa vänner Hasse och Maria. Vi hade hyrt ett fristående hus och  killarna skulle ägna en del av tiden till att spela golf och vi tjejer skulle ligga och pressa oss knallbruna på stranden och bara må gott.

Som alltid så köper jag mina "på resan böcker" på Arlanda och som alltid så skriver jag i dem när de köptes och vart jag var på väg vid just det tillfället.

Den gången plockade jag ner Ray Kluun,s bok En sorts kärlek


Den handlar  om Sten och Carmen, ett lyckligt par i Holland med en liten dotter och där livet vänds upp och ner då hon får en aggressiv form av bröstcancer.

Jag vet att jag läste boken och svor.  Svor över Sten som var notoriskt otrogen,  som enbart såg sin fru som en kvinna med två bröst, som hade svårt att hantera hela situationen och som drog igång ett förhållande med en annan kvinna då hon var som sämst och egentligen behövde honom som mest.

Men då hade han slutat älska henne.

En riktig skitstövel, ett ärkesvin av högsta rang.

Igår kväll  tog jag ner boken igen från hyllan där den låg på landet, mest för att jag var  boklös för tillfället  och eftersom jag manglar mig igenom böcker så måste jag alltid ha någon till hands. Så tanken var att den skulle få fungera tills jag hade något annat med mig från stan.

Började läsa vid 19 tiden, vid 22 la jag den åt sidan och i morse vid halv sju tog jag vid där jag slutade och läste ut den.

Och såg på den,  på orden, ur ett helt annat perspektiv.

Och upptäckte sidor hos Sten som jag förstod fullt ut. På hans sätt att hantera allting, hur han var mot henne, på det enda sätt  han kunde, och hur han faktiskt gav henne ett värdigt slut och tänkte på dem som blev kvar och skulle fortsätta sina liv, dvs han själv och deras dotter.

Hans Carmen "försvann" med tiden, den han en gång lovat älska tynade bort och blev till någon annan. Kärleken dem mellan försvann då andra delar tog över och deras närhet upphörde att existera pga sjukdomen som helt hindrade den biten.

Den här gången förstod jag boken.

Och jag förstod Sten, han var livrädd.

Nåt år efter att boken kom var Ray Kluun gäst hos Malou, en mycket sympatisk man som faktiskt var omöjlig att inte tycka om. Hans fru var 36 då hon dog och även om han inte var notoriskt otrogen under tiden så speglar boken till största delen hans egna upplevelser, om hur hon förändrades med sjukdomen, om hans rädsla att bli lämnad ensam, om hans känslor för henne som försvann, att hon på något vis redan var död då hon dog.

Jag läste för någon vecka sedan på Anna,s blogg, och där även hennes Henrik skrivit en hel del. Jag får nu samma känsla när jag läser där som i boken, hur hans Anna förändrades  med sjukdomen, där spridningen i hjärnan skapade en personlighetsförändring och gjorde Anna till någon annan i vissa stunder...

Och det är bara så sorgligt, och jag borde inte läsa, vare sig ledsna bloggar eller böcker med tråkiga slut men jag kan inte låta bli. Jag suger i mig som en svamp och den sista tiden har jag tänkt 9 gånger av 10 att jag kommer att dö. Att jag faktiskt har en sjukdom som kan ta livet av mig. Jag tror att jag ska få en spridning till hjärnan och varje gång jag får ont i huvudet så tänker jag att nu är det kört...!

Och hela tiden kommer jag på mig själv när jag tror att det här är min sista sommar, och att jag måste hinna med att göra det och det innan det är försent. Och bristen på energi och ork gör att motivationen till positivt tänkande är katastrofalt låg.

Och i morgon är det dags igen, kur fyra av sex. Jag är snart i mål, eller i alla fall i mål vid första delmålet, sen kommer strålningen och de resterande 14 ggr med Heceptinet och de fem åren med Tamoxifen. Kommer jag ens att överleva i fem år?

Men....jag tycker att vi alla som går igenom detta är så oerhört starka, allt som vi måste igenom för att nå dit vi vill det klarar vi, även om gråten och dipparna är ständigt närvarande, men vi stretar på och biter ihop för vi har inget val. Vi kräks och vi förlorar hår, vi blöder från sköra slemhinnor och vi tappar smak och får ont i leder och besväras av nervsmärtor och vi tillbringar timmar på sjukhuset och finner oss i att bli stucken av olika människor var tredje vecka, ibland mer ofta. Och vi ser på när droppet med gift sakta pumpas in i våra kroppar och dödar allt som växer

Men vi biter ihop...

För lusten till livet är större än döden.

12 kommentarer:

  1. Ja lusten till livet är större än döden Helén.

    Ja.

    Det är den.

    (jag tror inte jag ska läsa den där boken...)

    SvaraRadera
  2. Läs den sen Helena, då du är frisk. Kram till dig

    SvaraRadera
  3. Vilka starka ord Helén.
    Vi kämpar på och gör vad vi måste även fast priset är högt många gånger. ´
    Men leva, det vill vi ju, och då är vi också beredda på att göra allt.

    Har också läst den boken för ett par år sen. Minns den knappt, men kommer ihåg att jag hade svårt att släppa den och att jag rekommenderade denna till alla efteråt.

    Får se om jag vågar ge mig på den igen.

    Ha en skön dag! Kramar.

    SvaraRadera
  4. Sophie, jag levde kvar i boken jag med under lång tid och det var först då jag såg honom hos Malou som jag började ändra uppfattning om honom. Trornog fuvpgar dig på den igen. Kram till dig, vi kämpar vidare.

    SvaraRadera
  5. Ja det är inte lätt att förstå hur våra nära o kära har det.. För mig är ju allting nära och gripbart obegripligt, det händer i min kropp. Men för min man är det svårt att hantera..

    Cancer sucks..

    Karin

    SvaraRadera
  6. Sophie, oj så phonen stavade, det ska stå " tror nog du vågar"

    Karin, ja det är svårt för alla dom inte själva upplever allt som sker i kroppen. Vi kan bara hjälpa dom förstå...kram kram

    SvaraRadera
  7. Jag läste boken efter att min man blivit frisk från sin cancer och vi just se.parerat. Jag förstod Sven fullt ut, men har aldrig vågat erkänna det..... Saker o ting vi går igenom förändrar vårt synsätt som människor, så är det bara. Det är tur för alla att det alltid kan finnas någon som förstår just "mig" .

    Kram Ida (oäkta b...)

    SvaraRadera
  8. Ida,Sten( Kluun)satte ord på det som många känner. Modigt men självklart tog man parti för kvinnan eftersom man inte kände till annat. Nu är ju situationen en helt annat och när man själv befinner sig mitt i eländet. Tror att många anhöriga, män/kvinnor är livrädda för att inte duga till under tiden och känna att de är tvingad att älska en människa som faktiskt inte finns längre, de dom blir förändrade rent mentalt.... Och där de vet att det inte finns någon räddning. Det är svårt och ett tufft ämne att hamna i debatt om men jag råder alla dom vågar att läsa boken, särskilt nu då man är sjuk för det kan faktiskt hjälps pm man inte riktigt når fram till sina anhöriga.

    Tror att allt egentligen handlar om rädslor, pratar man inte om det svåra finns det inte och inget ont kan hända.....
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Ja ja, Iphonen stavar ju lite som den vill men ni förstår säkert...

    SvaraRadera
  10. Den har stått där ...på byrån bredvid sängen och liksom inte funnits. Du fick dn att ropa till och nu är jag fast. Lääääser. Har varit där du är men det var förra sommaren..Tack och lov. Å du...nu är allt gott! /Ninni

    SvaraRadera
  11. Ninni, härligt att du mår bra nu och att får fortsätta vara frisk. Boken sträckläser man men jag tror att man tar till dig den på lite olika vis beroende vart man befinner sig i livet. Önskar dig en fin fortsättning på sommaren..,

    SvaraRadera
  12. Du skriver så vackert med så mycket sorg och smärta. Hoppas du får vara frisk och få massor med roliga dagar framöver.

    SvaraRadera