söndag 21 augusti 2011

Final

Borde känna mig lycklig.

Borde snubbla omkring här hemma av glädje.

Men det är inte riktigt så, trots att jag nu får sista gången av cellgiftet i morgon.

Istället känner jag mig lite rädd, funderar om det jag fått nu räcker, om det verkligen tagit död på allt elakt i min kropp eller om det finns några få celler kvar som bara väntar på att få dela sig "när faran är över" och de får härja fritt igen. Vet ju att Herceptinet ska få jobba på i när nog ett år till och göra sitt för att stoppa dessa elakingar men ändå. När vet man att det man fått är tillräckligt?

Mår illa då jag tänker på morgondagen och aldrig innan, under de fem tidigare gångerna har jag gruvat mig som jag gör nu för biverkningarna. Mådde så fruktansvärt dåligt förra svängen då jag i princip låg från måndag till lördag och tappade en hel vecka och jag ser med fasa på de kommande dagarna som jag helst skulle vilja slippa.

Och jag är lite oroad över att jag är så andfådd och över hostan som aldrig vill ge med sig, den där torra som dyker på när som, dag som natt och som gör min sömn orolig och sätter nya fantasier i spel i min hjärna. Och jag är oroad över nervkrypet som inte vill släppa i fötter och ben och som ständigt gör att jag tror att jag har något som kryper över skinnet på mig.

Men på ett vis är jag självklart lycklig.

Jag har tagit mig igenom behandlingen med cytostatikan vilket jag aldrig trodde från start. Och även om jag har tappat mitt hår, och nu även det mesta av bryn och fransar och att kroppen tagit stryk i övrigt så mår jag ändå så pass att jag går på mina ben och gör saker under mina må bra dagar. Mina värden har på det stora hela varit bra hela tiden och jag har sluppit en hel del av de vanliga biverkningarna såsom svamp i mun och rinnande ögon.

Men jag vill aldrig igenom det här igen, aldrig någonsin, för nu då man vet vad det innebär så vet jag inte om man skulle kunna finna kraft igen. Det är tufft, man skulle ljuga om man påstod något annat.

Och att leva i cancerskuggan är svårt....

Att vänta på¨slutliga besked är tungt.

Att se sina ärr i spegeln är en ständig påminnelse om vad som hänt och vad man varit med om.

Och att veta att det åtminstone tar två , tre år innan man kan börja prata om att man förmodligen inte får några återfall är en väldigt lång tid då man trots allt lever med en dödlig sjukdom.

Jag hoppas jag känner annorlunda i morgon då jag går från sjukhuset, och jag hoppas att veckan blir snäll mot mig, och jag hoppas att jag nästa helg kan börja njuta mer av livet och se att även jag går mot mål.

Och släpps fri....

5 kommentarer:

  1. Jag önskar dig många år av hälsa och lycka!
    kram från Tlai

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas också, för och med dig imorgon .

    Man går och längtar att behandlingen ska vara över och avklarad men jag förstår precis vad du menar, när den är slut, hur ska man kunna vara säker på att det var tillräckligt ??

    Jag säger, Allt flyter.. man kan inte vara säker på någonting någonsin men man måste ju leva på något rimligt vis och ha glädje av varje dag .. Vet inte hur men jag vet att oro inte hjälper och hoppas att du tar dig igenom morgondagen och de följande utan för mycket ångest..

    Stor kram

    SvaraRadera
  3. Lycka till Helén. Hoppas du nu ska få bara bra dagar efter den nu sista biverkningsperioden. Att allt ska förhoppningsvis återgå till det nära nog normala..och att du ska förbli frisk.

    Massor med tankar och styrka till dig önskar jag av hela mitt hjärta...snart har du ditt hår och dina ögonbryn/fransar tillbaka...
    /K

    SvaraRadera
  4. Ja, fy sjutton vad mycket det finns att oroa sig för för vår del, och satan i gatan vad jobbigt det är att gå igenom det vi just har gått igenom. Redan hälften av allt vi har att hantera hade ju varit för mycket... Det är egentligen ett under att vi fungerar över huvud taget. Det enda positiva med det här tycker jag är att jag på sätt och vis känner mig som en stålkvinna nu. Jämmer och elände - bring it on bara, jag klarar av det för jag har varit med om värre. Kanske bäst att lägga till "peppar peppar, ta i trä" :-/. Kämpa på nu med den sista biverkningsperioden - snart är du igenom hela rasket.

    Stor kram från Helena

    SvaraRadera
  5. Till alla, tack för hälsningar, hopp och önskan om bra dagar. Skriver ett inlägg med lite info ovan detta. Bra och dåligt....Kram till er

    SvaraRadera