tisdag 23 augusti 2011

Jag är i mål

I alla fall på mitt första delmål, det tyngsta och tuffaste.

6 tunga cytostatika behandlingar är till ända och jag är överlycklig över det för det har varit oerhört tungt, ledsamt och tufft i perioder och kroppen har tagit stryk på alla sätt. Men nu fick jag ett tillägg i form av tablett Emend mot mitt katastrofala illamående som satt i så många dagar förra gången och jag känner redan nu en stor skillnad, är uppe på benen och känner mig hyfsad ok redan idag.

Däremot har jag ju sedan behandlingsgång 3 haft problem med min port som ändrat läge och det har inneburit att det varit väldigt svårt för sköterskorna att hitta rätt i membranet. Antingen har de inte ens kommit rätt eller så har de stuckit på kanten vilket resulterat i typ 4-6 stick varje gång, och vid tredje behandlingen fick en av kärlkirurgerna komma och sätta nålen då 4 sköterskor misslyckats. Då var tanken att den helt släppt ifrån bröstmuskeln och vänt på sig men det konstaterade läkaren att den inte gjort, däremot ändrat läge.

Så, eftersom förmodligen något stygn nu släppt och fått den ur kurs så har man beslutat att något måste göras då sköterskorna känner sig osäker på om de verkligen kommer rätt när de väl får ditt den så för min del innebär det en tur till operation igen och antingen byta ut hela systemet eller ev bara öppna upp vid porten och korrigera den. Jag hoppas på det sistnämda då jag hade så besvärligt från snittet i halsen med svullnad och smärta vid första inläggningen. Och eftersom den ska sitta till nästa sommar så känns det ju rätt men inte helt kul att de ska in och skapa nya snitt.

Så hur ser tiden ut framöver nu då?

Jo, först drar de igång med Herceptinet igen med start den 12 Sept, men innan blir det ett eko på hjärtat för att se att det är tillräckligt med fart från hjärtat, EF (ejektionsfraktion) som måste vara minst 50. Jag hade 83  förra gången så jag har ju lite marginal men den lär ju ha gått ner något nu. Herceptin infusionerna blir som vanligt var tredje vecka och eftersom det är 14 kvar så räknar jag med att vara klar i juli nästa år.

Sen börjar strålningen första eller andra veckan i oktober och pågår i fem veckor, 1 strålning per dag. I oktober är det även meningen att jag ska försöka återgå till jobbet lite, på 50%. Vet inte om det är realistiskt då huvudet behöver funka betydligt bättre än vad det gör nu men jag gör väl ett försök och funkar det inte får jag väl ta ett par veckors sjukskrivning igen.

Efter strålningen börjar jag äta tablett Tamoxifen i fem år.

Thats it liksom!

Sen i februari kommer stoooora belöningen för då åker min kompis Ewa och jag en vecka till New York för shopping, god mat och allmänt trevliga dagar. Vi ska även hinna med en stor hundutställning för att mest kika på afghaner då Ewa är uppfödare. Känns riktigt bra att vi planerat in det nu för jag tror man behöver bryta sjukhusmönstret för en tid och det har ju i praktiken varit en omöjlighet sedan mars.

Nu håller jag alla tummar jag kan att hår, fransar och bryn växer med raketfart den kommande tiden och att alla andra små ingrepp och korrigeringar går som det ska och att energin återvänder.

Livet kanske blir normalt snart ?

9 kommentarer:

  1. Grattis tuffing ! Vad skönt att du inet är så ila däran av sista behandlingen - tur att det finns en läkemedelsindustri !

    Hoppas nu att de inte behöver karva så mycket runt porten utan att det går att fästa den utan för mycket besvär.

    Låter ju jättebra att åka till New York med en vänninna, tänk då har du en frisyr igen under mössan !

    Visst är det härligt att kunna se framåt lite granna och snart lämna sjuktillvaron.. Jag kommer nog också börja jobba så smått när min strålning drar igång i mitten av oktober, men jag får se hur jag mår då..

    Önskar dig nu en snabb återhämtning från giftet så du snart kan fira med en god middag som smakar något !

    Kram !

    Karin ( allt-flyter)

    SvaraRadera
  2. Hej och grattis till sista cytobehandlingen. Jag fick själv min sista behandling 22/7 och nu har jag precis påbörjat strålningen á 30 ggr. Jag måste kommentera att du inte förrän sista gången fått Emend. Här i Uppsala där jag bor får man med sig en omgång med Emend inför varje FEC-behandling att ta 1 timme inför cytostatika-behandlingen och sedan 1 timme före frukost i 2 dagar. Det trodde jag alla fick eftersom man brukar bli väldigt illamående. Jag var aldrig illamående och det kan vara tack vare Emend. Men jag har förstått att det kan vara väldigt olika i olika landsting, jag tex fick aldrig några sprutor för att få upp de vita blodkropparna.
    Vad kul att du ska till New York, jag ska oxå åka dit med en väninna i november för att belöna mig själv efter alla behandlingarna.
    Lycka till och hoppas inte du får allt för jobbigt med biverkningarna. Det är så skönt att ha klarat av alla cytostatika-behandlingarna och nu är det bara att se framåt. Själv ska jag börja jobba halvtid i oktober när strålningen är över.
    Kram Lisbeth

    SvaraRadera
  3. Karin, ja det är härligt att kunna se framåt, att nu sätta punkte för den tyngsta perioden och bara ta sig an resten som man redan nu vet att den kommer att bi lättare att ta till sig. Och vad gäller porten, jag hoppas också att det inte ska behövas så mycket, de borde ju kunna bara öppna för porten och lägga till den och sy igen...

    Kram kram till dig...(fattar du vad duktiga vi varit och hur mycket vi lärt oss efter vägen)

    SvaraRadera
  4. Lisbeth, ja det känns ju lite som om det skiljer sig åt. Jag fick ju tre Taxotere först utan illamående och det var först nu vid FEC som den biverkan drog igång så när jag nu tog upp att det hade varit riktigt jobbigt från gång fem så gav de mig Emend direkt. Och jag vet ju även att många, bla Sthlm och Skåne ger sprutor för vita blodkroppar att ta hemma men jag har bara fått det under Taxotere, inte under FEC och förklaringen jag fick för det var att under FEC så sker förfallaet av vita över mer tid, dvs inte lika snabbt som på Taxotere och därför har inte sprutorna samma effekt om man tar dem dagen efter... Jag har haft bra värden hela tiden, lite fall i blodvärdet men vita har legat inom det normala så det känns ju ok. Men visst skiljer det mellan landstingen. Jag önskar dig lycka till med din strålning och kommande jobb. Vi har gjort ett bra jobb vi alla BC kvinnor....

    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Det är en enorm resa att bli behandlad för sin BC, gifter, operation och strålning. Jag ser slutet på min, jag har bara 9 stråldagar kvar. Jag började jobba 25% samtidigt som jag påbörjade min strålning och det har räckt för mig, mycket mer orkar inte min kropp med just nu.
    Fransar, bryn o frisyr växer i en rasande fart så du har säkert full uppsättning inför resan - det låter som ett underbart mål att se fram emot.
    Kramar

    SvaraRadera
  6. GRATTIS till denna stora händelse!!!

    Herceptinet får vi dras med, eller egentligen prisa, ett tag till, men det är ju verkligen lugna gatan om man jämför. Och Tamoxifen, det vill jag helst inte tänka på, men ja, det ska vi väl klara av?!

    Du, mina fransar och bryn har börjat växa ordentligt nu, bara tre veckor efter sista, håret också, det går undan!! Hi hiiii!!

    Stor kraaaaaam och må bra nu med nya pillret!

    SvaraRadera
  7. GRATTIS!! Så underbart för dig! Nu kommer allt igång!! Det värsta är gjort!! Håret växer så det knakar! Glöm inte hålla koll på ställen du glömt bort att man måste hålla koll på:)) ("Mamma - vad faan du måste raka dig under armarna" Ooops;)
    Om man jämför med cellg. så är strålning och Tamoxifen en enkel match. / Kattis

    SvaraRadera
  8. Emend tabletter var ett måste för FEC. speciellt om man har 6 behandlingar med enbart FEC..annars går man ju under. Bra att du fått dem och kanske mår hyfsat bra...New York kommer att välkomna dig och din kompis var så säkra och du har säkert jättefina fransar och bryn..fransarna blir t o m finare än innan längre och tätare...Underbart Helén att det värsta är över. Nu ska du vila upp dig ordentligt och bara göra roliga saker...PS Hoppas de får rätsida för porten, de kan ofta ställa till problem av olika slag..men tur dock att det finns den möjlighen!

    Ha det gott
    /K

    SvaraRadera
  9. Anonym,grattis till att du snart ser slutet på behandlingar, bara några få tillfällen kvar med strålning nu sedan är du i mål. Kram

    Helena, klart vi ska prisa Herceptinet, att det finns en tilläggsbehandling för just den här tumörtypen ska vi vara oändligt tacksamma över.Låter helt underbart att hår o fransar tagit fart, jag längtar mig tokig efter att ha eget hår på huvudet nu...Kram kram

    Kattis, lovar att hålla koll...man har ju liksom legat av sig med det nu ett tag.

    K, jag hade ju tre Taxotere från början utan illamående, det kom ju egentligen som värst mellan gång 5 och 6. Tyckte att det hjälpte sisådär faktiskt, det var bra i tre dagar då man åt det men sen, i två dagar nu har jag i princip varit sängliggande igen. Låter fin fint med täta fransar...och längre, även om jag varit nöjd innan så kan det ju få bli längre ändå. kram kram

    SvaraRadera